به گطازش خبرنگار اهرامروز، مهدی نعمتی فرماندار ورزقان در نشست خبری مشترک با دکتر معبود عباس زاده با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت مس سونگون اظهار داشت: شهرستان ورزقان از شهرستان‌های تاریخی استان است که در فاصله ۷۰ کلیومتری از مرکز استان و در دو بخش بخش مرکزی و خاروانا واقع شده است که ۱.۳ جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آثار تاریخی و سنگ نگاره‌های در منطقه پیش‌بینی تاریخی آن به بیش از ۱۲ هزار سال برمی‌گردد که نشان از تمدن و فرهنگ این شهرستان بوده که دارای ظرفیت بالایی در تمدن است.

وی افزود: ورزقان در سطح کشور به عنوان شهرستان زرخیز معروف است و از پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کم نظیری برخوردار است، برخورداری از توانمندی قابل توجه در صنعت، کشاورزی و معادن ویژگی دیگر آن است که در سطح دنیا از نظر ذخایر جزو رتبه‌های پنجم جهان هستیم.

نعمتی خاطرنشان کرد: شهرستان ورزقان در تولید عدس رتبه چهارم کشور را دارد و احداث بزرگراه جاده خواجه، خاروانا و نوردوز نقش بالایی در صادرات در منطقه و بین الملل دارد.

وی گفت: شهرستان ورزقان رتبه اول ذخایر در معادن و رتبه اول مس و رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است و از اهداف دولت سیزدهم نقش عدالت محوری بوده است که در خدمت رسانی به مردم و خدمات دولت افتخار آمیز است.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته بیش از ۱۹۲ طرح توسط دولت سیزدهم در این شهرستان اتفاق افتاده است و قدم‌های خوبی در اشتغال برداشته شده است.

فرماندار شهرستان ورزقان گفت: پروژه‌های در حال اجرا ۱۶۵۵ میلیارد تومان است که در حال اجرا بوده و این سرمایه خارج از سرمایه گذاری در داخل معدن است.

وی با بیان اینکه بزرگترین ظرفیت این شهرستان ظرفیت‌های گردشگری است، یادآور شد: حقوق دولتی مربوط به سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۸۶ میلیارد تومان است که توسط دولت پرداخت شده و در شهرستان هزینه شده است و در رشد این شهرستان تاثیر بسزایی داشته است.