به گزارش خبرنگار اهرامروز، دکتر محمد میرزاپور در جلسه تحلیل رفتار مردم با ویروس کرونا در نشست مشترک با خبرنگاران و اصحاب رسانه اهر با اشاره به این‌که هماهنگی رسانه‌های شهرستان اهر در انعکاس اخبار، اطلاعات و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از کرونا در سطح استان کم‌نظیر بود، اظهار داشت: دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان اهر این بود که توانستیم بیماریابی و غیربالگری را ادامه دهیم به طوری که در سطح منطقه و استان بالاترین درصد بیماریابی را داشتیم.

وی افزود: مرکز غربالگری کرونای شهرستان اهر واقع در بهداشت شماره یک، جزو فعال‌ترین مراکز غربالگری در سطح استان است و بعد از تبریز، اهر بیشترین نمونه‌برداری را جهت شناسایی بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی انجام می‌دهد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر از فعال‌سازی اکیپ‌های سیار جهت غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی در روستاهای شهرستان اهر خبر داد و گفت: در غربالگری‌ها بیش از ۶۰۰۰ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا که در شهرستان اهر در مناطق شهری و روستایی شناسایی کرده‌ایم نسبت به نمونه‌برداری از این موارد مشکوک را ادامه می‌دهیم و بروز افزایش موارد ابتلای قطعی نسبت به جمعیت در اهر نیز قابل توجه است.

میرزاپور بابیان اینکه سومین مرحله غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی در قشر سالمند بالای ۶۰ سال سن در شهرستان اهر آغاز شده است، ادامه داد: طی دو روز گذشته که از جامعه هدف بالای ۶۰ سال سن نمونه‌برداری کرده بودیم توانستیم ۳ مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کنیم.

وی همچنین از غربالگری فعالین شاغل در صنوف پُر خطر شهرستان اهر اعم از نانوایی‌ها و آرایشگران خبر داد و گفت: متاسفانه در بین نانوایان و آرایشگران نیز جدیداً موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا را شناسایی کردیم که نشان می‌دهد ویروس کرونا در این شهرستان همچنان فعال است.

نتیجه ۲۰ درصد تست روزانه از نمونه‌برداری سرپایی در اهر مثبت است

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با ذکر این‌که روزانه تا ۱۰۰ نمونه‌برداری از بیمارانی که نیاز به بستری ندارند انجام می‌گیرد، بیان کرد: از این میزان نمونه‌برداری، حدود ۲۰ درصد از نمونه‌برداری‌های سرپایی در نتایج تست موارد ابتلای قطعی شناسایی می‌کنیم، هرچند پیش‌بینی می‌کردیم با بازگشایی مشاغل شاهد افزایش آمار باشیم و در طی روزهای گذشته نیز به تبع آمار کشوری و استانی، افزایش مبتلایان به کرونا را نیز در شهرستان اهر داریم.

میرزاپور اضافه کرد: همان‌طور که از افزایش میزان آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان اهر نگران بودیم روند صعودی نداشت و در ۵ درصد باقی مانده که نسبت به آمار استانی و کشوری آمار کمتری در مرگ و میر داریم ولی میزان ابتلای سالمندان به کرونا در شهرستان اهر نگران کننده است به طوری که حدود ۸۰ درصد بیماران بستری بدحال در بیمارستان باقرالعلوم اهر را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: اغلب سالمندانی که در شهرستان اهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ماه‌ها از خانه خارج نشده بودند ولی در حین دید و بازدید فرزندان و نوادگان که عموماً ناقِل ویروس کرونا بودند عامل ابتلای آنها به ویروس بودند که این مهم جزو نگرانی‌های شبکه بهداشت و درمان اهر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با تاکید بر این‌که مهمانی‌ها و تجمعات فامیلی در ایام ماه مبارک رمضان در اهر همچنان با وجود توصیه‌ها و تذکرات وجود دارد، گفت: در روزهای گذشته به دلیل برپایی میهمانی خانگی، تعدادی از آن مهمانی پس از نمونه‌برداری مشخص شد که در میهمانی به ویروس کرونا آلوده شده بودند و پس از بررسی مشخص شد که این بیماران کرونایی در یک میهمانی حضور داشتند و از طرفی هم همکاران ما گزارشات عقد، عروسی و میهمانی‌ها را علی‌رغم وجود ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی دریافت می‌کنند.

علی‌رغم توصیه‌های بهداشتی؛ میهمانی‌ها و تجمعات در اهر وجود دارد

میرزاپور تصریح کرد: متاسفانه در ارائه آموزش‌هایی که بتواند مردم را ترغیب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کند حداقل برای ما مشخص است که در شهرستان اهر در این زمینه مشکل داریم، بارها از رسانه‌ها نحوه رعایت اصول بهداشتی گوش‌زد شده اما با این حال در معابر و خیابان‌ها می‌بینیم فاصله‌گذاری اجتماعی آن‌طور که باید و شاید رعایت نمی‌شود این در حالی است که فعالیت ویروس کرونا منوط به رفتار ماست، یعنی ما هر چه تلاش کنیم ولی مردم رعایت نکنند عملاً موفقیتی به دست نمی‌آوریم.

وی گفت: بنده به شخصه وقتی در خیابان هستم اصلاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی را علی‌رغم همه داد و فریادها؛ نمی‌بینم و فکر می‌کنم در شیوه‌های آموزشی به مردم در راستای پیشگیری از ویروس کرونا موفقیتی نداشتیم، اما باید بدانیم که به زندگی کرونایی بایستی عادت کنیم از این‌رو هم نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم که در خانه‌ها بمانید و کسب و کار را تعطیل کنید چون تبعات اقتصادی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر بیان کرد: شهروندان اهری بایستی نسبت به بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی در صنوف احساس نگرانی کنند، به عنوان مثال وقتی چندین نانوا و آریشگر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و مشخص نیست با چه تعدادی هم ارتباط داشتند موجب آلودگی چند نفر از شهروندان شده‌‎اند.

کشف قوه‌خانه‌های خانگی در اهر بر نگرانی‌های ما می‌افزاید

میرزاپور از کشف ۳ مورد قهوه‌خانه خانگی در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: متاسفانه همکاران ما ۳ مورد قهوه‌خانه خانگی را کشف کرده‌اند که خانه‌ها را به قهوه‌خانه تبدیل کرده و تجمع داشتند و حتی مواردی داشتیم که باشگاه ورزشی را به صورت اختصاصی در اختیار متقاضی گذاشته بودند که همه این‌ها تخطی از توصیه‌های بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میهمانی‌ها و تجمعات در اهر همچنان مورد نگرانی ماست، افزود: در حال حاضر شبکه بهداشت و درمان اهر خود را به موج دوم شیوع ویروس کرونا و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان آماده می‌شود و از طرفی هم دنیا هنوز اطلاعات درستی از ویروس کرونا ندارد و بایستی خودمان را به روزهای بدتر آماه سازیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر یادآور شد: برخی از شهروندان اهری معتقدند شرایط عادی است و ویروس کرونا وجود ندارد، این تفکر اگر به جامعه تسری یابد قطعاً باید منتظر افزایش وحشتناک آمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان اهر باشیم.

میرزاپور بیان این‌که نیاز به تغییر رفتار مردم شهرستان اهر نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا، مطمئناً روزها و هفته‌های بحرانی‌تری در پیش داریم که اگر رفتارهای مردم تغییر نکند احتمالاً شرایط از مدیریت خارج شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر محوطه داخلی بیمارستان باقرالعلوم اهر ضدعفونی و گندزدایی کامل شده و تنها ۲ بخش داخلی را برای درمان بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم و خدمات‌رسانی بخش‌های دیگر این بیمارستان به روال سابق بازگشته است.