پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروزعلی دایلاری اصل: آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری مربوط به اوایل دوره صفوی است و در اهر، استان آذربایجان شرقی، خیابان شیخ شهاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، این بقعه محل خانقاه و آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری است که دربرگیرنده ساختمان‌های خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها، و تعدادی غرفه است.

در سال ۱۳۷۴ خانقاه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به موزه ادب و عرفان تبدیل شده‌است و تنها موزهٔ عرفان در ایران است و دور تا دور دیوار مسجد این اثر ملی دستخط‌هایی وجود دارد که بین آن‌ها کارشناسان دستنوشته‌هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی تشخیص داده‌اند.

بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در جریان زلزله ۲۱ مردادماه سال ۹۱ (اهر، ورزقان و هریس) دچار آسیب‌دیدگی شد و آن زمان مسئولان تصمیم به تعطیلی این بقعه گرفتند تا مرمت کنند ولی با گذشت بیش از ۷ سال هنوز مرمت تمام نشده و بازدیدی دوباره از بقعه و موزه ادب و عرفان به آرزوی دست نیافتنی مردم اهر تبدیل شده است.

با گذشت چند سال از تعطیلی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و موزه ادب و عرفان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پانزدهم آبان‌ماه سال گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرنگار تسنیم از اتمام مراحل مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا پایان سال ۹۶ خبر داده بود، باز این وعده نیز همانند وعده‌های پیشین تحقق نیافت سپس وعده بازگشایی این بقعه به سال ۹۷ موکول شد.

دهه فجر سال ۹۷ گذشت اما باز خبری از بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری (عارف و شاعر قرن هفتم) و تنها موزه ادب و عرفان کشور در اهر نشد، این در حالی است مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ۱۰ آذرماه سال‌جاری در نشست مشترکی با فرماندار، رئیس شورا و شهردار از بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در دهه فجر داده بود.

گذشته از کاندیدای ثبت جهانی شدن بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که خبر آن را رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر در دهم دی‌ماه سال ۹۵ منعکس کرد و تاکید شد « بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری کاندیدای ثبت جهانی شده است، آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود تا بتوانیم زمینه ثبت جهانی این بقعه را فراهم کنیم»؛ خلف وعده مسئولان میراث فرهنگی به سریالی دنباله‌دار تبدیل شده و اهری‌ها تماشاگر این سریال‌اند.

در دهه فجر سالجاری موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را بازگشایی می‌کنیم

مرتضی آبدار (دهم آذرماه ۹۷) در نشست مشترک با فرماندار، رئیس شورا و شهردار اهر با اشاره به در بحث ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکسری توقعات در بین مردم اهر ایجاد شده و لازم است تا شرایط ثبت جهانی تبیین شود، اظهار داشت: به لحاظ این‌که موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ثبت ملی است و ما در قبال آن وظیفه‌داریم و برای مرمت موزه و بقعه یکسری شرایط قبل و بعد وجود دارد.

وی افزود: در بحث مرمت موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از کارشناسان دانشگاه هنر تبریز دعوت کردیم و قرار شد تا دو ماه راهکارهایی ارائه دهند اما دو ماه به بیش از یکسال به طول انجامید و بنده به دلیل تأخیر در مرمت و بازگشایی موزه از طریق فضای مجازی از مردم اهر عذرخواهی کردم اما به دلیل اینکه ترک‌های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری کمی بیشتر شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: علت اصلی تأخیر در مرمت و بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مسائل فنی بود و اصلاً مشکل مالی نداشتیم ولی به لحاظ مطالبه مردم اهر قول می‌دهیم تا در دهه فجر سالجاری موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را مجدداً بازگشایی کنیم.

وضعیت نامناسب بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مایه شرمندگی است؛ میراث فرهنگی مرمت بقعه را تسریع کند

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در (یکم بهمن‌ماه ۹۶) در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با انتقاد از این‌که از زلزله سال ۹۱ تا به امروز مرمت و بازگشایی موزه ادب و عرفان شهرستان اهر هنوز به اتمام نرسیده است، گفت: هر چند شاید ظریف‌کاری در مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری نیاز است ولی مگر می‌شود که مرمت بقعه و بازگشایی موزه شهرستان اهر بیش از ۵ سال به طول بی انجامد شاید وقتی گردشگری به شهرستان ما آمد فقط موزه و بقعه داریم به آن‌ها نشان دهیم اما متأسفانه هنوز اقدام عملی برای بازگشایی این اثر تاریخی نمی‌بینیم.

امام جمعه اهر در ادامه سخنان خود وضعیت نامناسب بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مایه شرمندگی دانسته و گفت که برگزاری کنگره شیخ شهاب‌الدین اهری تا زمانی که میراث فرهنگی بقعه این عارف بزرگوار را مرمت نکند نمی‌توان برگزار کرد.

مردم اهر از تعطیلی موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری گلایه‌مند هستند

زاهد محمودی، فرماندار شهرستان اهر (دهم آذرماه ۹۷) خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می‌گوید: مردم اهر با گذشت سال‌ها از تعطیلی موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری گلایه‌مند هستند.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه می‌خواهیم از آخرین روند پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اطلاع یابیم که اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: قبلاً قول داده بودید موزه ادب و عرفان اهر مجدداً بازگشایی شود اما تا به حال این مهم تحقق‌نیافته و افکار عمومی بازگشایی موزه و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را مطالبه می‌کنند.

شهرستان اهر علی‌رغم داشتن آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و تنها موزه ادب و عرفان کشور از جمله آثار تاریخی منحصر به فرد از آن یاد می‌شود.

مطلبه مردم اهر که با گذشت سال‌ها هنوز محقق نشده است

بارها وعده‌هایی از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ارتباط با بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و تنها موزه ادب و عرفان داده شده اما هر بار به بهانه‌های مختلف وعده‌های مسئولان نه تنها تحقق نیافته بلکه از پاسخگویی به مطالبات مردمی نیز سر باز زده‌اند.

آخرین وعده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در اهر این بود که ” به لحاظ مطالبه مردم اهر قول می‌دهیم تا در دهه فجر سال‌جاری موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را مجدداً بازگشایی کنیم” ولی دهه فجر همانند سایر روزها سپری شد و امروز آن‌چه بر زمین مانده مطالبه عمومی مردم اهر است.

حال باید مسئولان استانی قضاوت کنند که وعده‌های مکرر مدیران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، “توهین به شعور مردم اهر است” یا خیر!

انتهای پیام/