به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، دکتر اسماعیل جبارزاده در مراسم رونمایی از قرارداد همکاری مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش (AIT) و منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در حوزه قطعه‌سازی خودرو، اظهار کرد: خوشحالیم که همکاری‌های فناوری ما با کشور اتریش آغاز می‌شود و امیدوارم به‌زودی شاهد به بار نشستن این قرارداد باشیم.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران خاطرات خوبی از کشور اتریش در ذهن دارند، افزود: در طول تاریخ همواره شاهد روابط خوب ایران و اتریش بوده‌ایم و در چند سال گذشته نیز کشور اتریش به‌دلیل میزبانی مذاکرات مربوط به برجام مورد توجه مردم ایران بوده است.

جبارزاده خاطرنشان کرد: در راستای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی، قرارداد همکاری با مؤسسه فناوری اتریش نیز می‌تواند پلی برای ارتباط صنعتگران، تولیدکنندگان و محققان ما با مراکز تحقیقاتی اروپا باشد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: این قرارداد در راستای اتصال صنایع استان به ویژه صنعت قطعه‌سازی که از ظرفیت‌های استان است به فناوری پیشرفته اروپایی است و می‌تواند نقطه عطفی در تحقق صنعت دانش‌بنیان در استان باشد.

وی، وصل کردن تولیدکنندگان به بازارهای جهانی را یکی از اهداف مناطق ویژه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی تنها با تزریق پول و امکانات میسر نیست و لازمه بقا و امکان رقابت در بازارهای امروز توجه به فناوری، نوآوری و تولید دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه امکانات وجود دارد، اما مهم این است که شبکه‌ای ایجاد شود تا امکانات جزیره‌ای و ظرفیت‌های جدا از هم در کنار هم قرار گرفته و هم‌افزایی ایجاد کنند، افزود: این قرارداد می‌تواند این امکان را برای استان آذربایجان شرقی در جهت هم‌افزایی امکانات و توانمندی‌های صنایع و مراکز تحقیقاتی ایجاد کند.

جبارزاده گفت: انتظار داریم بخش خصوصی، صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پای کار باشند تا بر اساس تجربیات مؤسسه فناوری اتریش، راه جدیدی را برای صنایع استان ترسیم کنیم و از همه مدیران دولتی و اقتصادی استان هم می‌خواهم که این پروژه را جدی تلقی کنند و با همه توان برای تحقق اهداف تعریف شده بکوشند.

وی افزود: انجمن قطعه‌سازی استان و واحدهای متعدد قطعه‌سازی نیز که توانمندی خود را در دوران تحریم نشان دادند و در شرایط سخت توانستند خود را سر پا نگه دارند، باید از این فرصت و فضای بازی که در عرصه فناوری به وجود خواهد آمد حداکثر استفاده را بکنند.

جبارزاده اضافه کرد: امیدوارم با به بار نشستن این قرارداد، واحدهای قطعه‌سازی استان در صدر تولیدکنندگان با نوآوری‌های جدید قرار گیرند و مدیریت استان نیز در این راستا در کنار آنها خواهد بود.

منطقه ویژه ربع رشیدی پیشروترین منطقه فناوری کشور است

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نیز در این مراسم با اشاره به تشکیل پنج منطقه ویژه علم وفناوری در کشور گفت: منطقه ویژه ربع رشیدی پیشروترین منطقه فناوری کشور است.

مصطفی کاظمی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی از زمان تأسیس این منطقه با درایت استاندار خبره خود توانسته است اقدامات قابل توجهی را در حوزه فناوری انجام دهد و پشتیبانی‌ها و پیگیری‌های مستمر ایشان و مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی از مهم‌ترین عوامل حرکت روبه جلوی این منطقه بوده است.

وی با تأکید بر نقش منطقه‌ای آذربایجان شرقی در بازارهای بین‌المللی خاطرنشان کرد: به غیر از بحث‌های حاکمتی برخی از دلایل از جمله ظرفیت‌های علمی و صنعتی این استان، امکان جذب سرمایه، زمینه مساعد برای توسعه بازار و دسترسی و همجواری با شبکه‌های بین‌المللی باعث شد تا ما تبریز را به عنوان منطقه پایلوت برای روابط بین‌الملل در نظر بگیریم.

کاظمی ادامه داد: باتوجه به شاخصه‌های مطرح شده انتظار داریم با همکاری بخش خصوصی، هم‌افزایی و همراهی بیشتری در این رابطه شکل بگیرد تا در آینده شاهد به بار نشستن این حرکت بزرگ فناورانه در کشور باشیم.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سابقه همکاری‌های فی‌مابین ایران و اتریش گفت: بعد از برجام ما بر آن شدیم تا نحوه همکاری‌های بین المللی فناورانه با کشورهای مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و در بخش شبکه‌سازی نیز به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با مؤسسه فناوری اتریش (AIT) همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر این مؤسسه از همکاری‌های مشترک،‌ گفت: بعد از شروع این همکاری‌ها خوشبختانه شاهد بودیم که طرف اتریشی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه مشترک شد و این اقدام قابل تقدیر است.

کاظمی به افزایش همکاری‌های فناورانه بعد از امضای برجام نیز اشاره کرد و گفت: پس از امضای برجام شاهد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد در بخش‌های علمی و فناوری بین ایران و کشورهای مختلف دنیا هستیم اما این قرار داد حرکت جدیدی است و امیدواریم خروجی قابل قبولی نیز داشته باشد.

عضو مؤسسه فناوری اتریش (AIT) هم با اشاره به همکاری‌های فناورانه کشورش با ایران، گفت: ما در این همکاری‌ها تلاش می‌کنیم با شناخت دقیق از فرهنگ و اقتصاد ایران برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

ماریانا هالسبرگر اظهار کرد: دانش، تکنولوژی و تجربه سه مؤلفه اصلی در پروژه مشترک ما با ایران است و ما تلاش خواهیم کرد تا در طول اجرای این پروژه اطلاعات، دانش و تجربه خود را با طرف ایرانی به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به بازدید های خود از مجموعه‌های مختلف صنعتی در تبریز، گفت: امیدواریم همکاری تنگاتنگی شکل بگیرد تا در آینده نیز این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

گفتنی است با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی، قرارداد همکاری مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش (AIT)، منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی و انجمن مدیریت تکنولوژی ایران در حوزه قطعه‌سازی خودرو استان آذربایجان شرقی منعقد شده است.