به گزارش اهرامروز، اکبر فتحی صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌ها، با اشاره به اینکه ۲۲ درصد اشتغال و ۱۲ درصد صادرات غیر نفتی کشور را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: باید این حوزه به عنوان یک حوزه استراتژیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و موانع موجود بر سر راه آن برطرف شود.

وی توسعه صنایع تبدیلی را برای فرآوری و بسته بندی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان برشمرد و گفت: تا امروز از ۵ هزار تن محصول کشاورزی در استان، تنها برای ۲٫۵ تن صنایع تبدیلی راه اندازی شده است که برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و عدم خام فروشی، توسعه صنایع تبدیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها با تسهیلات حمایتی یارانه دار پیگیری می‌شود ابراز داشت: در حوزه نوسازی ماشین آلات کشاورزی هم دولت ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده است.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به مرزی بودن استان، با دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی، ۵۱۰ میلیارد تومان در ۴ سال گذشته برای رودخانه‌های مرزی جهت ایجاد زیرساخت و شبکه‌های آبیاری هزینه شده است ادامه داد: ۲۰ هزار هکتار تاکنون به آبیاری مدرن مجهز شده‌اند که بازای هر ۱٫۵ هکتار تبدیل آبیاری سنتی به نوین، ۲ اشتغال در پی دارد.

فتحی، کل تولیدات بخش کشاورزی را ۵ میلیون تن عنوان کرد و افزود: ۳ میلیون تن محصولات زراعی، ۱ میلیون تن محصولات باغی، ۱ میلیون تن محصولات دامی و ۶ هزار تن هم محصولات شیلاتی است.

وی با بیان اینکه از ۳۷ حوادث طبیعی بخش کشاورزی، قریب به اتفاق آن در ایران به ویژه آذربایجان شرقی اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: در خسارت های حوادث طبیعی از جمله سیل، تگرگ، سرما زدگی و… ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است که اگر با خسارت زلزله ارسباران مقایسه شود که ۱۲۰۰ میلیارد بود، این رقم بسیار بالا است ولی اقدام موثری برای جبران خسارت به دلیل بیمه نبودن محصولات، صورت نمی‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بیشترین میزان خسارت، امسال در مراغه، ملکان و اهر بود که سیب و گردو و محصولات باغی با ۸۵ درصد کل خسارات، بیشترین آسیب را دیده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها برای افزایش بیمه محصولات کشاورزی فرهنگسازی کنند خاطرنشان کرد: تنها محلی که به کاهش خسارات کشاورزی کمک کرده و غرامت آن را پرداخت کند، صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که با استقبال خوبی مواجه نبوده است، برخی کاستی‌ها دارد و یا غرامت به موقع پرداخت نمی‌شود ولی درصورت بیمه نشدن، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.

وی از پیشبینی برداشت ۸۰۰ هزار تن گندم در سالجاری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: امسال هم حدود ۵۰۰ هزار تن خرید گندم خواهیم داشت. لذا با توجه به اینکه آذربایجان شرقی به دلیل سرسیر بودن، جزو آخرین استان‌های برداشت گندم است ولی منابع مالی خرید تضمینی گندم پیشبینی شده تا در پرداخت با مشکلی مواجه نشویم.

انتهای پیام/