به گزارش خبرنگار اهرامروز، سید محمدحسن آل‌هاشم در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر با اشاره به اینکه عشایر آذربایجان شرقی ۱.۵ میلیون واحد دامی دارد، اظهار داشت: از ۲٫۴ میلیون هکتار مراتع استان آذربایجان شرقی، یک میلیون هکتار از بکرترین مراتع متعلق به عشایر است، به طوری که عشایر هیچ‌گاه اجازه تخریب مراتع را نمی‌دهند.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، صنایع‌دستی را مهم‌ترین تولیدات جامعه عشایر عنوان کرد، گفت: شهرستان اهر مهد تولید و ورنی‌بافی استان است به طوری که عشایر علاوه بر تولید پروتئین، در تولید صنایع‌دستی توانایی منحصر به فردی دارند.

وی ادامه داد: با آن‌که جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی تنها ۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود ولی این جمعیت، ۲۰ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

آل‌هاشم با ذکر اینکه اداره‌کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی دستگاه خدمات‌رسان برای جامعه عشایری است، افزود: در گذشته دولت برای خوراک دام عشایر جو می‌دادند ولی اکنون با تغییر رویه به جای جو، کنسانتره را که یک غذای کامل برای دام است در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

کوچ عشایر از سنتی به ماشینی و نیمه ماشینی تغییر یافته است

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، تکمیل زنجیره تولید گیاهان دارویی به منظور ایجاد درآمد برای جامعه عشایری را از دیگر رویکردها و سیاست‌های امور عشایری ذکر کرد و گفت: شاید سیاست در گذشته خرید گیاهان دارویی بود ولی اکنون رویکرد این است تا زنجیره تولید را کامل کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر تغییر روش کوچ عشایر از سنتی به ماشینی گفت: روش کوچ عشایر در گذشته به صورت سنتی انجام می‌گرفت که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، کوچ عشایر از سنتی به ماشینی و نیمه ماشینی تغییر یافته است.

آل‌هاشم بابیان اینکه مقام معظم رهبری از سال ۷۸ تاکنون شعار سال‌ها را بر مبنای اقتصادی انتخاب می‌کنند گفت: این تاکیدات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که باید تصمیمات و اقدامات‌مان بر پایه و اساس اقتصاد مقاومتی بوده و با توجه به تحریم‌های دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، توصیه‌های رهبری را سرلوحه فعالیت‌هایمان قرار دهیم هرچند می‌دانیم برخی‌ها در این خصوص اقدامات خوبی نداشته‌اند ولی ما خودمان در مسیر درست حرکت کنیم.

نانوتکنولوژی را برای تثبیت راه‌های عشایری برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی عملیاتی می‌کنیم

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، بازسازی راه‌های عشایری، ارائه خدمات پشتیبانی برای کوچندگان، بازسازی چشمه‌ها، احداث آبشخور، توزیع نهاده‌های دامی، آرد و … را از وظایف سازمان امور عشایر استان عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا نانوتکنولوژی را برای تثبیت راه‌های عشایری برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی عملیاتی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شغل اصلی عشایر دامداری بوده و در کنار آن به تولید صنایع‌دستی نیز می‌پردازند، ابراز داشت: عشایر آذربایجان شرقی حدود ۳۵ درصد صنایع‌دستی استان را تولید می‌کنند که از این‌رو شهرستان اهر نیز به عنوان مهد بافت «ورنی» شناخته می‌شود، ورنی یک کالای اقتصادی، با ارزش و کالای صادرتی همراه بار مسافر است به طوری که ورنی‌بافی توانسته بر اقتصاد و معیشت عشایر تاثیرگذار باشد.

آل‌هاشم با اشاره به محرومیت قشلاقات شهرستان اهر از خدمات زیربنایی گفت: علی‌رغم اینکه از زمان تشکیل نظام اسلامی خدمات ارزشمندی در کشور توسعه یافته ولی نباید نادیده گرفت که برخی از قشلاقات شهرستان اهر دچار محرومیت هستند و این محرومیت‌ها از بین نمی‌رود مگر با تلاش و همت دستگاه‌های اجرایی شهرستان اهر، از این‌رو هنوز عشایر اهر از خدمات متناسب روز محروم مانده‌اند.

عشایر شهرستان اهر از خدمات متناسب روز محروم مانده‌اند

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، زنجیره تولید گوشت قرمز را از دیگر سیاست‌های اداره‌کل امور عشایر استان ذکر کرد و افزود: منظور از زنجیره تولید گوشت قرمز، پرورش، تامین خوراک دام و نهایتاً ذبح و عرضه به بازار است که از سوی عشایر صورت می‌گیرد.

وی، کشت گیاهان دارویی و تکمیل زنجیره تولید گیاهان دارویی، کشت باغات در اراضی شیب‌دار، استفاده از انرژی‌های نو، بیمه اجتماعی دام و تقویت صندوق خرد زنان از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های امور عشایر استان برشمرد، خاطرنشان کرد: دولت ۲ سال است که از درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده به جامعه عشایری تخصیص می‌دهد و امسال در نظر داریم بر اساس تفاهم‌نامه پروژه‌هایی از محل درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده برای عشایر اجرایی کنیم این در حالی است که طبق اسناد اعتبار درآمدهای مالیاتی عشایر استان نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

انتهای پیام/