به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی نیرپور در نشست خبری اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در شهرستان اهر که در بیمارستان باقرالعلوم برگزار شد اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ نفر فوتی در شهرستان اهر داشتیم که علت مرگ ۵۰ درصد فوتی‌های سال گذشته بیماری قلبی و عروقی بود و همین امر باعث شده تا نظام سلامت نسبت به این موضوع حساس شود.

وی افزود: درصدی از بیماران قلبی و عروقی در شهرستان اهر در بازه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال سن دارند و مداخله نظام سلامت در پیشگیری از بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد و در این راستا وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا با تشکیل بسیج افراد بالای ۳۰ سال جامعه را غربالگری کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر بابیان اینکه ۸۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال سن شهرستان اهر مشمول طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون می‌شوند، گفت: در راستای اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در شهرستان اهر؛ ۵ چادر در سطح شهر، ۵ کلینیک بخش خصوصی و مراکز درمانی، ۲ واحد داروخانه، جمعیت هلال‌احمر و … به عنوان پایگاه سنجش فشار خون انتخاب شده‌اند.

نیرپور تاکید کرد: ۸ تیم در عید سعید فطر در محل‌های اقامه نماز عید فطر از جمله مسجد ابواسحاق و شیخ عماد مستقر می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم تا در روز عد فطر بتوانیم ۱۰ هزار نفر از جامعه هدف را تحت پوشش طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در شهرستان اهر قرا دهیم و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم فشار خون ۸۰ هزار نفر از جمعیت اهر را اندازه‌گیری کنیم.

وی ابراز داشت: مورد انتظار این است که بتوانیم از ۸۰ هزار جامعه هدف مشمول طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در شهرستان اهر از ۲۵ درصد بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی کنیم و نزدیک به ۲۲ جمعیت روستایی شهرستان اهر نیز مشمول این طرح ملی می‌شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر با ذکر این‌که ۱۴ درصد از جمعیت هدف ساکن در شهر اهر مبتلا به بیماری فشار خون هستند و با تکمیل پرونده پروسه درمان بیماران را پیگیری می‎‌کنیم، گفت: سعی داریم در اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون که اطلاعی از بیماری‌شان ندارند شناسایی و با تکمیل پرونده اقدامی جهت درمان بیماران کنیم از این‌رو انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها و مسئولان بتوانیم با حرکت بسیجی‌وار این طرح ملی را در اهر اجرا کنیم چراکه اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون به تنهایی از عهده شبکه بهداشت و درمان خارج است.

نیرپور در ادامه بیماریابی را از سیاست‌های سلامت‌محور دولت تدبیر و امید ذکر کرد و گفت: در راستای بیماریابی، ۴٫۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال سن در شهرستان اهر بیماری دیابت دارند در حالی که پیش از طرح بیماریابی آمار مبتلایان به بیماری دیابت در اهر ۱٫۷ درصد بود این در حالی است که پیش از این‌ها افراد ۵۰ سال سن به بیماری دیابت مبتلا بودند اما اطلاعی نداشتند و معتقدیم آمار بیماران دیابتی بازهم کم است چراکه پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۸ درصد جمعیت هدف در شهرستان اهر بیماری دیابت دارند که باید شناسایی شوند.

وی، شناسایی بیماران رفتاری و روانی را دیگر برنامه‌های شبکه بهداشت و ددرمان شهرستان اهر عنوان کرد و یادآور شد: در مراحل اولیه شناسایی بیماران رفتاری و روانی پیشرفت خوبی داشته‌ایم.