به گزارش خبرنگار اهرامروز، فریده حقایی در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر بابیان اینکه وضعیت پوشش تحصیلی اهر در مقطع ابتدایی نسبت به سال‌های گذشته و شهرستان‌های استان وضعیت قابل‌قبول و مطلوبی دارد، اظهار داشت: در رتبه‌بندی شهرستان‌ها بیشترین امتیاز به جذب دانش‌آموزان در مناطق داده می‌شود و اگر در این زمینه همانند سال‌های قبل عمل نشود شاید وضعیت خوشایندی در انتظار نباشد.

وی تصریح کرد: هنوز ۲۰۹ نفر از دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی در دوره اول و دوم شهرستان اهر تحت پوشش تحصیلی قرار نگرفته‌اند که شاید عامل اصلی عدم رغبت خانواده‌ها به ثبت‌نام فرزندان ناشی از ناتوانی در تأمین هزینه‌ها و معیشت خانواده بوده باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش نیازمند اجرای سیاست‌های ابلاغی و تربیت نیروی انسانی متخصص بستگی دارد، گفت: دوره پیش‌دبستانی دوره‌ای است که در آن کودکان ۳ تا ۶ سال تربیت می‌یابند ولی در کشورمان این دوره به بازه سنی ۵ و ۶ سال محدود می‌شود که تحت پوشش قرار می‌دهد.

حقایی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که حتی در مقطع دانشگاه از هوش بری بالا برخوردار هستند جزو دانشجویانی هستند که دوره پیش‌دبستانی را سپری کرده‌اند و می‌توان گفت بهترین دوران برای سرمایه‌گذاری مختص به دوران قبل از دبستان می‌شود که متأسفانه در جامعه ما بیشترین سرمایه‌گذاری بر دانش‌آموزان به مقطع دبیرستان ختم می‌شود و این سرمایه‌گذاری عمدتاً کمترین نتیجه را می‌گیریم.

وی تصریح کرد: کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را سپری نمی‌کنند و از دارای محیط غنی نیستند وقتی به مقطع دبستان وارد می‌شوند دچار بیشترین اختلالات یادگیری می‌شوند در حالی این مسائل را تحقیقات به اثبات رسانده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، بضاعت مالی خانواده‌های ساکن مناطق محروم و حاشیه‌نشین در پرداخت شهریه را عامل اصلی افت تحصیلی و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی و دبستان عنوان کرد و بیان کرد: برای اینکه دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی در روستاهایی که کمتر از پنج دانش‌آموز دارند را با افزایش پایه تحصیلی در مدارس روستایی، آن‌ها را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم.

حقایی از فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه مقطع پیش‌دبستانی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: طبق قراردادی که با آموزشگاه‌های مقطع پیش‌بستانی استان داریم قرار بود تا ۶۴ هزار و ۳۲۰ نوآموز را تحت پوشش تحصیلی قرار دهند ولی متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در سالتحصیلی جاری به این مهم دست‌یابیم بدین ترتیب نمودار عملکردی در مناطق آموزش و پرورش منفی است.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای سالتحصیلی امسال ۷ هزار و ۶۷۰ نوآموز در مقطع پیش‌دبستانی ۵ سال سن در آموزشگاه‌های استان جذب شده‌اند، گفت: ۵۲ هزار و ۴۴۶ نفر شش سال سن در آموزشگاه‌های مقطع پیش‌دبستانی استان مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از تحت پوشش قرار گرفتن ۹۵ درصد نوآموزان مقطع پیش‌دبستانی دوره اول و دوم در آموزشگاه‌های غیردولتی استان خبر داد، افزود: ۵ درصد باقی‌مانده نوآموزان نیز در کلاس‌های چندپایه آذربایجان شرقی تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

انتهای پیام/