به گزارش اهرامروز، حسن استوارآذر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۲۹ بهمن یادآور خاطرات و رشادت های شهدای انقلاب و ورق زرینی برای تاریخ انقلاب است.

وی ادامه داد: هماهنگی های لازم برای دیدار با مقام معظم رهبری توسط امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی با رویکرد تجدید بیعت مجدد با رهبری انجام گرفته است.

استوار آذر خاطرنشان کرد: در آستانه قیام مردم تبریز علیه حکومت ستم شاهی مردم این خطه در ۲۷ بهمن ماه دیدار صمیمانه ای با مقام معظم رهبری خواهند داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت فضای حسینیه حضرت امام در بیت رهبری، تعداد محدودی به نمایندگی از مردم آذربایجان در این دیدار حضور پیدا می کنند.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت جوی و راه های مواصلاتی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم جهت سفر ایمن، مناسب و با سلامت مسافران این دیدار اندیشیده شده است.

وی افزود: در این دیدار نیز همچون سال های گذشته سرود حماسی آماده شده و با توجه به ایام فاطمیه از حضور مداحان اهل بیت (ع) نیز بهره مند خواهیم شد.

تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز علیه رژیم ستم شاهی که در تقویم رسمی کشورمان با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده است، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان ماجرای ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.

طبق گزارش ساواک، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر شهید، ۱۱۸ نفر زخمی، ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند. چند روز بعد تعداد شهدای تبریز به ۱۳ نفر رسید.
در این اعتراضات، برای نخستین بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد. همچنین گفته می‌شود، شعار ‘مرگ بر شاه’ برای اولین بار در این تجمعات سرداده شد.

چهل روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، جهرم و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز شهدای تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث شهادت عده‌ای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانه‌های خارجی به اعتراضات ایران شد.

انتهای پیام/