پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری اصل: یکی از سخت‌ترین و شاید مظلوم‌ترین مشاغل در جامعه امروز بشری، پرستاری است، در وصف جایگاه این حرفه همین بس که روز ولادت بانوی صبور کربلا را با این عنوان نامگذاری کرده‌اند.

در شرایطی که از ابتدای طرح تحول نظام سلامت جامعه پرستاران تحت فشارهای کاری و کمبودهای بودجه ی این طرح قرار گرفته بود و این روزها نیز فشارهای اقتصادی همانند تمام جامعه فشارهای روی این قشر زحمتکش را مضاعف کرده است، اما پرستاری با عشقی همراه شده که نه تنها فشارهای زندگی روزمره چیزی از آن نمیکاهد، بلکه پرستار برای بازگشت سلامت بیمار و افزایش امید و آرامش، از وجود خود مایه می گذارد.روز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار و تقدیر از زحمات آنان شناخته می‌شود.

از بابت تأخیر در پرداخت کارانه و اضافه‌کاری پرستاران اهری شرمنده‌ایم

علی نیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار بابیان اینکه نزدیک به ۱۷۰ کادر پرستار در بیمارستان باقرالعلوم اهر شبانه‌روز فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: اورژانس بیمارستان باقرالعلوم ماهانه حدود ۱۲ هزار و متوسط روزانه ۴۰۰ بیمار پذیرش می‌کند که اگر هر بیمار دو نفر همراه داشته باشند پرستاران روزانه مجبور به پاسخگویی به بیش از ۱۲۰۰ نفر می‌شوند.

وی افزود: گاهاً وضعیت همراهان بیماران انتقال‌یافته به اورژانس بیمارستان اهر به‌گونه‌ای است که کنترل همراهان به‌مراتب سخت‌تر از بیماران می‌شود، در این حالی است که بعضاً حال همراهان بیماران بدحال نه‌تنها بهتر از بیماران نیست بلکه بدتر نیز می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر ادامه داد: ماهانه به‌طور متوسط ۵۰۰ عمل جراحی در بیمارستان باقرالعلوم اهر انجام می‌گیرد و کنترل بیماران حین و بعد از عمل جراحی و همراهان آن‌ها توسط پرستاران سخت‌کوش قبول کنیم که بسیار سخت است.

نیرپور در ادامه از برگزاری آیین بزرگداشت مقام پرستار در شهرستان اهر خبر داد و گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی پرستاران سپیدپوش که حیات دوباره به بیماران می‌بخشند قابل‌تقدیر است و ما به‌عنوان سربازان عرصه بهداشت و سلامت سعی می‌کنیم تا با حداقل‌ترین اقدامات از تلاش‌های آنان قدردانی کنیم.

وی با اشاره به پروژه‌های آماده بهره‌برداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر گفت: کلینیک تخصصی غربالگری سرطان بیمارستان باقرالعلوم اهر و ساختمان ستاد شبکه بهداشت و درمان اهر با صرف اعتبار نزدیک به ۹ میلیارد تومان هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره بردای می‌رسد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حال حاضر پرستاران مراکز درمانی اهر چند ماه مطالبات معوقه دارند؟ گفت: متأسفانه حدود ۱۰ ماه از مطالبات پرستاران با رقمی بالغ‌بر ۴ میلیارد تومان را نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم و از این بابت شرمنده آن‌ها هستیم.

نیرپور با ذکر اینکه مراکز درمانی شهرستان اهر نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان از بیمه‌های سلامت ایرانیان و تأمین اجتماعی طلب دارند، افزود: بیمه سلامت که از بابت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان برای یک سال پرداخت کرده بود صرفاً جوابگوی ۱۰ ماه سال جاری شد و از قرار معلوم شواهد این‌طور نشان می‌دهد که بیمه سلامت قصد ندارد هزینه ارائه حق بیمه ماه‌های بهمن و اسفند را پرداخت کند.

بدهی ۲۵ میلیارد تومانی بیمه‌های سلامت ایرانیان و تأمین اجتماعی به مراکز درمانی اهر

وی تصریح کرد: مراکز درمانی شهرستان اهر مطالبات ۱۱ ماه را از بیمه سلامت ایرانیان نتوانسته اخذ کند و اگر مطالبات دوماهه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان را پرداخت نکنند بیمارستان ازنظر مالی فلج می‌شود امیدواریم مسئولان شهرستان برای جلوگیری از ایجاد خلل در امور خدمات درمانی چاره‌اندیشی کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر اضافه کرد: اگر مطالبات مراکز درمانی شهرستان اهر به‌موقع از سوی بیمه‌ها پرداخت شود قطعاً اجازه نمی‌دهیم هیچ پرستار، پزشک و پرسنلی معوقه داشته باشد درحالی‌که ۹۵ درصد درآمد بیمارستان اهر منوط به پرداخت بیمه‌هاست و هر مراجعه‌کننده‌ای به بیمارستان مراجعه می‌کند تنها ۵ تا ۶ درصد هزینه را پرداخت می‌کند و مابقی هزینه را بیمه باید پرداخت کنند.

نیرپور با تأکید بر اینکه بدهی بیمه به مراکز درمانی تنها مختص به شهرستان اهر نیست بلکه مجموعه وزارت بهداشت با مشکلات تأخیر در پرداخت مطالبات مواجه است، اظهار کرد: وقتی بیمه‌ها مطالبات مراکز درمانی را پرداخت نکنند یقیناً ما نیز نمی‌توانیم مطالبات پرسنل را سروقت پرداخت کنیم و همین امر زمینه‌ای می‌شود تا پرستاران و پزشکان معوقه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردها بایستی برای هر تخت بیمارستانی ۲٫۷ پرستار داشته باشیم و حال حدود ۶۰ پرستار در بیمارستان باقرالعلوم اهر کمبود نیرو داریم به عبارتی به ازای هر تخت بیمارستانی در اهر ۱٫۲ پرستار داریم که پرستاران برای جبران کمبود نیروی انسانی مجبور به‌اضافه‌کاری اجباری و شیفت‌های پی‌درپی هستند.

پرستاران شهرستان اهر از عدم پرداخت اضافه‌کاری یک‌ساله گله‌مندند

حسین حسین زاده، رئیس نظام پرستاری شهرستان اهر (ارسباران) در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز بابیان اینکه جامعه پرستاری به لحاظ گستردگی مشکلات بسیار زیادی دارد که به عبارتی مشکلات پرستاران به‌منزله مشکلات آحاد مردم است، اظهار داشت: اگر مشکلی در جامعه پرستاری به وجود آید یقیناً این مشکلات را مردم ملموس‌تر لمس خواهند کرد.

وی، عمده مشکلات جامعه پرستاری را تأخیر بیش از در پرداخت مطالبات، حقوق و مزایا دانست، افزود: پرستاران جزو اقشاری هستند که موقع تعطیلات و خوش‌گذرانی‌ها بر سرکار حاضر می‌شوند و زمانی که مردم آسوده‌خاطر شب را می‌گذرانند پرستاران بیدار و مراقب بیماران هستند به عبارتی ساده وقتی مراکز درمانی خصوصی تعطیل می‌شوند مراجعات به مراکز درمانی دولتی دو برابر یا حتی بیشتر افزایش می‌یابد و این دلایل نمونه کوچکی از سختی کار پرستاران است.

حسین زاده ادامه داد: باوجوداینکه کمبود نیرو داریم و پرستاران شاغل مجبور می‌شوند تا فعالیت چند برابر داشته باشند در ایام تعطیلات بر این مشکلات افزوده می‌شود و در این میان حقوق و مزایای دریافتی پرستاران بسیار کمتر از فعالیت‌هایشان است به‌طوری‌که پرستاران اهر هنوز اضافه‌کاری یک سال گذشته را دریافت نکرده‌اند.

رئیس نظام پرستاری شهرستان اهر اضافه کرد: کارانه ۹ ماهه و اضافه‌کاری یک‌ساله پرستاران مراکز درمانی شهرستان اهر هنوز پرداخت‌نشده است و امیدواریم بیمه‌ها با پرداخت مطالبات معوقه مراکز درمانی زمینه پرداخت معوقات پرستاران فراهم سازند.

وی با ذکر اینکه پرستاران در خط مقدم خدمات‌رسانی به بیماران و مددجویان هستند، گفت: افرادی که از جای دیگری دلخوری دارند یا در منزل دعوای خانوادگی داشتند موقع مراجعه به مراکز درمانی، عصبانیتشان را بر سرپرستاران خالی می‌کنند درحالی‌که هرکسی نمی‌تواند انواع توهین، اهانت و افترا را تحمل کند اما پرستاران با همه سختی‌ها و توهین‌ها عاشق خدمات‌رسانی برای مردم هستند.

حسین زاده یادآور شد: بارها در نزاع‌های اورژانس بیمارستان اهر همکارانمان مورد ضرب و شتم قرارگرفته‌اند و عمده دردسرهای پرستاران از نقص سیستم ناشی می‌شود یعنی این‌که وقتی فردی به بیمارستان مراجعه می‌کند زمانی که پزشک معالج حضور ندارد و یا تجهیزات درمانی وجود ندارد یا این‌که خراب است مستقیماً به پرستاران اهانت می‌کنند که چرا پزشک حضور ندارد یا این‌که چرا تجهیزات درمانی خراب‌شده است درحالی‌که عدم حضور پزشک یا نبود تجهیزات از اختیارات پرستار نیست.

رئیس نظام پرستاری شهرستان اهر گفت: چه کسی می‌گوید هنگام نبود پزشک متخصص و یا تأخیر در حضور پزشکان در محل باید بر سرپرستاران فریاد کشید؟ کدام‌یک از پرستاران توانایی تأمین تجهیزات درمانی بیمارستان‌ها رادارند؟ چرا باید پرستاران تاوان قصورات و عصبانیت دیگران را پس دهند، این در حالی است برخی‌ها به‌دوراز منطق بیماران خود را به پرستاران می‌سپارند و با لحن تهدیدآمیز می‌گویند اگر بیمارم کم و کسری داشته باشد تو باید تاوانش را بدهی، یقیناً تهدیدها بر عملکرد پرستاران تأثیر می‌گذارد.

وی، شب‌کاری را از دیگر مشکلات اساسی پرستاران عنوان کرد و گفت: اگر منصفانه و به‌عنوان یک شهروند عادی نگاه کنیم شب‌کاری و شیف های پی‌درپی پرستاران که شاید دلیل عمده آن کمبود نیروی انسانی باشد بر عملکرد این قشر تأثیر می‌گذارد چراکه بی‌خوابی کشیدن هر انسانی را گیج و منگ می‌کند.

تعرفه پرستاری از سال ۸۶ در مجلس بلاتکلیف مانده است

حسین زاده افزود: در سال ۸۶ قانونی به نام قانون ارتقاء بهره‌وری به تصویب رسید تا پرستاران یا کل نیروهای بالینی که شب‌کاری می‌کنند با تعرفه ۱٫۵ برابر محاسبه شود و پس از شب‌کاری جهت جلوگیری از ایجاد خلل در انجام وظایف به استراحت بپردازند و اخیراً معاونت درمانی وزارت بهداشت طرحی را ارائه کرده که قانون ارتقاء بهره‌وری کم‌رنگ می‌کند البته ما اعتراضمان را اعلام کرده‌ایم تا شاید در این طرح تجدیدنظر کنند.

رئیس نظام پرستاری شهرستان اهر با انتقاد از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری بر عملکرد پرستاران مصوبه سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون اقدامی برای اجرای طرح تعرفه گذاری انجام‌نشده درحالی‌که با اجرای طرح تعرفه گذاری عملکرد پرستاران، آن‌ها را باانگیزه بر سرکار حاضر می‌کند و از طرفی خطاها و قصوراتی که احتمالاً به وجود آید از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا آماری در دست دارید که نشان دهد در منطقه ارسباران چه تعداد کمبود پرستار در مراکز درمانی داریم؟ بیان کرد: کمبود پرستار در مراکز درمانی منطقه ارسباران همواره از مشکلات اساسی بوده اما در شهرستان اهر کمبود پرستار موقتاً با استفاده از نیروهای شرکتی برطرف شده است و در اغلب مراکز درمانی برای جبران کمبود نیروی انسانی، پرستاران مجبور به‌اضافه‌کاری اجباری می‌شوند.

حسین زاده با تأکید بر اینکه پرستاران به لحاظ معیشت ضعیف راضی به‌اضافه‌کاری اجباری و شب‌کاری در بیمارستان‌ها می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر پرستاران اهری دریافتی مکفی داشته باشند تا بتواند نیازهای زندگی‌شان تأمین شوند دیگر نیازی به اظهار گلایه نخواهند داشت ولی متأسفانه معیشت پرستاران به‌قدری ضعیف شده که با عدم پرداخت اضافه‌کاری یک‌ساله آسیب می‌بینند.

رئیس نظام پرستاری شهرستان اهر در پاسخ به سؤالی دیگری در خصوص این‌که افزایش حقوق پزشکان با اجرای طرح تحول نظام سلامت برای پرستاران نیز شائبه دریافت حقوق‌های نجومی به وجود آورده، آیا واقعاً پرستاران دریافتی نجومی دارند؟ یادآور شد: اجرای طرح تحول نظام سلامت هیچ تأثیری بر حقوق پرستاران نداشت به‌طوری‌که کف حقوق دریافتی پرستاران ۲ میلیون تومان است که به‌زور می‌تواند جوابگوی زندگی‌شان باشد.

انتهای پیام/