کیومرث کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز با اشاره به اینکه دو سال بر روی پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران کار و ایرادتی که گرفته‌ شده بود را برطرف کرده‌ایم اظهار کرد: پرونده جنگل‌های ارسباران از نظر فنی تأیید شده است و هفته آینده که نمایندگان سازمان یونسکو به این منطقه سفر و از جنگل‌ها بازدید می‌کنند.

وی هدف از بازدید نمایندگان سازمان یونسکو از جنگل‌های ارسباران را ارزیابی مدیریت کلان و منطقه و پذیرش جوامع محلی عنوان کرد، افزود: نمایندگان یونسکو همچنین در این بازدید نحوه مدیریت جنگل‌ها و یا اینکه اگر اتفاقی هم رخ دهد مسئولان منطقه قادر به مدیریت آن خواهند بود یا خیر، بازدیدها نیز بر همین اساس خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر با اشاره به اینکه بر اساس گزارش نمایندگان، در سازمان یونسکو به ثبت جهانی شده جنگل‌های ارسباران رأی خواهند داد، ادامه داد: جلسه‌ای با نماینده مجلس، فرماندار و رؤسای ادارات مرتبط، بازدید از جنگل‌ها و منطق حفاظت‌شده و نظرخواهی از روستائیان ساکن در جنگل‌ها از برنامه‌های سه‌روزه نمایندگان یونسکو در بازدید از جنگل‌های ارسباران خواهد بود.

کریمی اضافه کرد: منطقه حفاظت‌شده در جنگل‌های ارسباران ۸۰ هزار و ۴۲۷ هکتار است و از کل منطقه حفاظت‌شده ۵۷ هزار هکتار به ثبت جهانی می‌رسد که این منطقه کاندیدای ثبت جهانی در بین شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین قرار دارد در حالی که شهرستان‌های هوراند و ورزقان دارای جنگل هستند ولی در آینده و در صورت برخورداری از آیتم‌های تعریف‌شده می‌توانند به هسته مرکزی جنگل‌های ارسباران اضافه شوند.

وی با بیان اینکه بازدید نمایندگان یونسکو از جنگل‌های ارسباران سه روز به طول خواهد انجامید، گفت: بازدید نمایندگان ضمن ارزیابی و بازدید از جنگل‌ها در پایان جلسه‌ای با مسئولان شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین خواهند داشت که احتمالاً نظرشان را اعلام کنند و احتمال دارد هم اعلام کنند و اگر ایرادتی هم وجود داشت برای برطرف کردن آن به ما زمان می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر بیان کرد: در داخل محدوده‌ای که به‌عنوان کاندیدای ثبت جهانی انتخاب‌شده در آن محدوده ۴۷ روستا وجود دارد و در داخل این محدوده چندین منطقه شاخص وجود دارد که احتمالاً نمایندگان یونسکو از این مناطق نیز بازدید می‌کنند.

کریمی با تأکید بر اینکه یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی تاکنون در جنگل‌های ارسباران شناسایی‌شده است، بیان کرد: در بین گونه‌های گیاهی شناسایی‌شده در جنگل‌های ارسباران احتمالاً تنها ۵۲ گونه گیاهی خاص وجود دارد که مختص به این منطقه است و می‌توان گفت که به خاطر همین ‌گونه‌های گیاهی خاص ثبت جهانی می‌شود این‌که گفته شود دلیل ثبت جهانی به خاطر جنگل و طبیعت بکر است این‌طور نیست.

وی در پایان تأکید کرد: در جنوبی‌ترین نقطه نیم‌کره شمالی، سیاه خروس تنها در جنگل‌های ارسباران وجود دارد و وجود سیاه خروس این منطقه را به داشتن گونه جانوری شاخص معروف می‌کند و وجود شاخص‌های متعدد در زمینه گونه‌های گیاهی و جانوری موجب شده تا بخشی از مناطق حفاظت‌شده جنگل‌های ارسباران کاندیدای ثبت جهانی شود.

انتهای پیام/