به گزارش اهرامروز، عابدین خرّم در نشست منطقه‌ای وزیر کشور و معاونین وی با استانداران شمال غرب که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، افزود: متأسفانه اعتبارات پروژه‌های عمرانی متناسب با شاخص‌های استانی توزیع نمی‌شود و اگر اختیار لازم به استان‌ها داده شود می‌توان اعتبار پروژه‌ها را متناسب با پیشرفت آنها و اولویت‌های استانی اختصاص داد.

خرم

وی اظهار داشت: اگر اختیارات اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران و مازاد درآمد مصوب به استان‌ها واگذار شود، می‌توان بخشی از مشکلات در حوزه زیرساختی را حل و فصل کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به مشکلات استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت و گفت: ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت شهر تبریز در حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های نامناسب سکونت دارند و از لحاظ نیازهای فرهنگی و اجتماعی به شدت در مضیقه هستند.

وی به کاهش نرخ رشد جمعیت استان هم اشاره کرد و گفت: در حال تدوین سند راهبردی مهندسی فرهنگی استان هستیم و انتظار داریم سند بالادستی آن هرچه‌زودتر از سوی وزارت کشور ابلاغ شود.

خرّم در رابطه با مسائل مرزی استان نیز گفت: با توجه به تردد روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین از دو مرز زمینی استان، امکانات و تجهیزات پایانه‌های مرزی پاسخگوی کنترل و نظارت بر ترددها نیست.

وی اظهار داشت: عدم نصب دستگاه ایکس‌ری در پایانه‌های مرزی استان و وجود دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیر در مرز، کار نظارت بر ترددهای مرزی را دشوار کرده است و لازم است یک کارگروه تخصصی برای ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در امور مربوط به مرز تشکیل شود.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص مشکلات استان در حوزه زیرساختی، ابتدا به پروژه‌های بخش آب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵ سد در مرزهای زمینی استان با استان‌های همجوار داریم که عملیات اجرایی آنها تمام شده، اما مشکل اصلی عدم اجرای شبکه‌های پایاب آنهاست که اگر تحقق یابد، آب مورد نیاز ۳۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های قابل‌کشت استان و همچنین آب شرب برخی از شهرها و روستاها و آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین می‌شود.

وی افزود: ۴ سد دیگر با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در استان وجود دارد که با تخصیص اعتبار لازم قابل بهره‌برداری است و با بهره‌برداری از تمام این ۹ سد، بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب، صنعت و کشاورزی استان و استان‌های همجوار می‌تواند حل شود.

خرّم با اشاره به اینکه در حوزه برق هم ۱۵۰۰ مگاوات کمبود داریم، افزود: بخشی از صنایع ما در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود برق آسیب دیدند و در تأمین گاز صنایع هم تقریباً چنین وضعیتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه راه‌های ارتباطی هم با وجود اینکه بخش عمده ترددها به استان آذربایجان غربی و مرزهای شمال غرب از استان ما انجام می‌شود، اما وضعیت راه‌ها مناسب نیست و میزان تصادفات جاده‌ای هم از میانگین کشوری بالاتر است.

خرّم درخصوص راه‌آهن تبریز- میانه هم گفت: این پروژه بعد از ۱۷ سال هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و با پیشرفت ۹۰ درصد معطل مانده و نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با وضعیت معادن استان نیز با اشاره به اینکه ۸٫۵ میلیارد تن ذخایر معدنی با ارزش در استان وجود دارد، اما کمترین استفاده از این ذخایر می‌شود، افزود: در بخش فرآوری مواد معدنی مشکلات اساسی هست، صنایع پایین‌دستی ایجاد نشده و عمدتاً خام‌فروشی می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه معدن می‌تواند تأثیر چشمگیری در حوزه اشتغال، درآمد و صادرات برای استان داشته باشد و پیشنهادهایی هم در این خصوص به وزارت صمت داده‌ایم، اما تاکنون اقدام اساسی در این زمینه انجام نشده است.

خرّم اظهار داشت: معادن استان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم عملکرد مناسبی ندارند؛ در این زمینه اقداماتی همچون حمایت از تیم‌های ورزشی مانند تراکتور، مشارکت در احداث مدارس جایگزین کلاسهای درس کانکسی و سایر پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی را پیگیری کرده‌ایم که اگر معادن بخصوص شرکت ملی مس ایران همراهی کنند در بازه زمانی کوتاهی قابل حل است.

استاندار آذربایجان شرقی به اقدامات استان در حوزه دیپلماسی مرزی هم اشاره کرد و گفت: در عرض سه ماه اخیر با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه نشست‌های مشترک برگزار کردیم و موانع و راهکارهای توسعه روابط بررسی شده است.

وی افزود: در حوزه صادرات حرکت‌های خوبی انجام شده و صادرات استان در سال جاری ۴۲ درصد افزایش یافته است؛ اما موانع و مشکلاتی هم هست که نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های مسئول است.

تأمین ماشین‌آلات مهندسی برای شهرداری‌های کوچک، احداث ساختمان و اختصاص امکانات به بخشداری‌های تازه‌تأسیس، تخصیص اعتبارات داخلی وزارت کشور به استانداری، تجهیز انبارهای جمعیت هلال احمر برای استفاده در مواقع بحرانی و تأمین نیازهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی از دیگر مواردی بود که استاندار آذربایجان شرقی در این نشست به آنها اشاره کرد.

وزیر کشور هم در بخش آغازین سخنان خود درخصوص مسائل مطرح‌شده از سوی استاندار آذربایجان شرقی، گفت: مدیریت پروژه‌های ملی استان‌ها جزو اختیاراتی است که قرار است به استانداران واگذار شود و با توجه به اینکه بسیاری از این پروژه‌ها، استانی است و مسائل و مشکلات آنها متوجه استان‌هاست، اطلاق عنوان ملی بر آنها صحیح نیست.

احمد وحیدی افزود: پروژه‌های استان‌ها باید شاخص‌بندی شده و متناسب با وضعیت آنها از حوزه ملی خارج و اختیار و اعتبار آنها به استان‌ها واگذار شود.

وی تأکید کرد: در مورد مسائل مرزی هم مدیریت مرز باید در اختیار استانداران باشد.

وحیدی درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی معادن نیز گفت: معادن متعلق به مردم است و حتما نفع آن باید به مردم برسد و شرکت‌های معدنی باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

وزیر کشور همچنین افزایش صادرات استان آذربایجان شرقی را ارزشمند دانست و تأکید کرد که استان‌های مرزی در حوزه دیپلماسی باید فعال‌تر از قبل باشند.