وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، براساس آیین نامه اجرایی بند «ب» تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1397 مصوب هیات وزیران، اعتبارات موضوع این آیین نامه بابت سرمایه‌گذاری در توسعه و ارتقا کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، توسعه و ارتقا سطح فناوری و کیفیت تولیدات، تولید برنامه‌های نرم‌افزاری، ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ایجاد کارور (اپراتور)های ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها، حمایت از طرح (پروژه)های تحقیاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی، آموزشی، توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قلمرو ارتباطات به صورت تسهیلات و کمک در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

کارگروه وجوه اداره شده این وزارت به منظور توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در حوزه ICT و با هدف حمایت بیشتر از تولید محصولات داخلی و رونق کسب‌وکار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایط جدید اعطای تسهیلات را در بهمن ماه سال جاری تصویب و ابلاغ کرده است.

این تسهیلات به شرکت‌های فعال در زمینه‌های شبکه و سخت‌افزار و صنعت مخابرات، تولید و توسعه نرم افزار، امنیت، تولید محتوا و خدمات، تامین نقدینگی (سرمایه در گردش)، تولید بازی‌های رایانه‌ای، تولید اپلیکیشن موبایل، شرکت‌های نوپا و فناوری و خدمات فضا پایه در قالب دستورالعمل وجوه اداره شده و با ارائه طرح کسب‌وکار تخصیص خواهد یافت.

شرایط جدید سقف تسهیلات، نرخ کارمزد و نوع تضامین به شرح ذیل است:

  1. برای شرکت‌های حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار، امنیت، محتوا و فضایی، سقف تسهیلات معادل 30000 میلیون ریال و با نرخ کارمزد 6 تا 10 درصد اعطا می‌شود.
  2. برای شرکت‌هایی که نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش (تامین نقدینگی) دارند تسهیلات تا سقف 30000 میلیون ریال و با نرخ کارمزد 12 درصد اعطا می‌شود.
  3. برای تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای، تسهیلاتی تا سقف 30000 میلیون ریال و با نرخ کارمزد 6درصد اعطا می‌شود.
  4. برای اپلیکیشن‌های موبایل و شرکت‌های نوپا، تسهیلاتی تا سقف 1000 میلیون ریال و با نرخ کارمزد 4 درصد اعطا می‌شود.

شایان ذکر است ضمانت‌ برای تسهیلات بیش از 4500 میلیون ریال شامل ضمانت نامه بانکی، وثیقه ملکی و ضمانت صندوق‌های معتبر بانک مرکزی است و برای تسهیلاتی کمتر از 4500 میلیون ریال سفته مورد قبول است.

همچنین به منظور شناسایی و حمایت از فعالان استانی، تمرکز زدایی و استفاده از پتانسیل موجود در استان‌ها و تسریع در پاسخگویی به متقاضیان استانی، در همه استان‌ها کارگروه استانی تشکیل شده است. این کارگروه‌ها با توجه به دستور‌العمل مربوطه می‌توانند نسبت به بررسی و تایید طرح‌های متقاضیان تا سقف دو میلیارد ریال اقدام کنند.

متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تسهیلات کارگروه وام وجوه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توانند به آدرس ees.ict.gov.ir/web/loan/home مراجعه کنند.