به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در جشن برداشت گلرنگ در شهرستان اهر با اشاره به اینکه در شرایطی که با کم‌آبی مواجه هستیم ترویج و توسعه محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارد ضروری است، اظهار داشت: این‌که کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان گوش فرا می‌دهند و الگوی کشت را متناسب با منابع آبی تغییر داده‌اند قابل‌ستایش و قدردانی هستند.

وی، جایگاه صبر را در زندگی ایرانی و اسلامی مهم خواند و افزود: با توجه به اینکه مردم این روزها مشکلات معیشتی، کمبودها و نارسایی‌ها رنج می‌برند و با توجه به توصیه‌های قرآن کریم و دین مبین اسلام، باید صبر پیشه کرد.

امام جمعه اهر ادامه داد: انسان باید در زندگی اندازه و الگو داشته باشد ولی اگر در زندگی تقدیر و اندازه وجود نداشته باشد انسان در زندگی با شکست روبرو می‌شود و با وجود اینکه دین اسلام و مراجع انسان را به صرفه‌جویی، اصلاح الگوی مصرف، عدم اسراف توصیه می‌کنند اگر به زندگی‌هایمان توجه کنیم می‌بینیم اسراف بر صرفه‌جویی غلبه کرده است.

حاجی‌زاده تأکید کرد: اگر در زندگی‌هایمان از اسراف پرهیز کنیم همین صرفه‌جویی در زندگی می‌تواند جوابگوی نیازهای چندین برابر جمعیت فعلی کشور باشد اما چون دقت نکرده‌ایم و در عین حال با وفور نعمت روبرو هستیم همین امر باعث شده تا در مصروفات صرفه‌جویی را لحاظ نکنیم.

وی بابیان اینکه سایه خشک‌سالی بر سر منطقه است و همه در این شرایط باید نهایت صرفه‌جویی را در زندگی‌ها لحاظ کنیم، گفت: اگر از نزدیک به منابع آبی سد ستارخان در شرایطی که خشک‌سالی تهدید می‌کند نگاه کنیم گویای همه‌چیز است و شاید وضعیت در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌مراتب بدتر از وضعیت کنونی باشد پس بنابر این شرایط ایجاب می‌کند احساس تکلیف و تهدید کنیم.

امام جمعه اهر در ادامه کشاورزان را توصیه به تجهیز باغات خود به سیستم آبیاری تحت‌فشار (قطره‌ای) کرد، بیان داشت: اکنون با وجود این‌که منابع آبی شهرستان تعریفی ندارد با صرفه‌جویی و بهره‌گیری از روش‌های علمی به فکر آینده و معیشت زندگی باشیم.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: شاید در زندگی روش‌های سنتی گاهاً جواب دهد اما در این شرایط استفاده از روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد و اگر از روش‌های علمی استفاده نکنیم شاید طولی نکشد دیگر حتی نتوانیم زندگی و معیشت خانواده‌هایمان را نیز تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه عمده تأکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، در حوزه تولید است، یادآور شد: جنگ فعلی ما جنگ اقتصادی است و دشمن با استفاده از حیله و ترفند سعی در زمین‌گیر کردن ملت ایران را دارد لذا در این جنگ نابرابر باید از تمام توان برای رونق اقتصادی و تولید استفاده کنیم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای بیش از پیش مهم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/