به گزارش خبرنگار اهرامروز، اسماعیل عطازاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه امسال از نظر منابع آبی شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریم و علیرغم افزایش بارش‌ها به دلیل نوع بارش و بازه زمانی بارندگی نسبت به سال قبل آورد سد ستارخان کاهش داشته است اظهار داشت: وظیفه ما از نظر وظایف و اختیارات قانونی تحویل آب به نماینده آب‌بران و تعاونی‌ها است و قاعدتاً ورود به مشکلات داخل مزارع در حیطه تخصص و وظایف امور آب نیست. این وظیفه دستگاه‌های متولی است ما وظیفه‌داریم آب سد ستارخان را از طریق کانال ۸۰ کیلومتری به اتحادیه آب‌بران و نمایندگان آب‌بران تحویل دهیم.

وی افزود: رعایت انصاف و بیان حق خوب است اینکه بگوییم سوءمدیریت باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بی‌انصافی است، و تا زمانی که همه مردم و کشاورزان به‌عنوان بهره‌برداران اصلی آب سد ستارخان به عمق اهمیت موضوع پی نبریم و در فرهنگ مصرف و الگوی کشت و  توسعه بی‌رویه باغات تجدیدنظر نکنیم قطعاً تبعات و لطمات جبران‌ناپذیری را در بخش آب متوجه خواهیم شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر ادامه داد: متأسفانه در مدیریت باغات قطره‌ای دخل و تصرف‌های بدون رعایت استانداردها صورت گرفته که غیرقابل‌انکار است برای مثال در اکثر باغات رعایت تعداد درختان کاشت شده بر مبنای تعاریف متخصصین بخش کشاورزی صورت نگرفته و در بسیاری از موارد با افزایش کاشت تعداد درختان و توسعه اراضی در خارج از محدوده تحت پوشش شبکه و دست‌کاری در شبکه توزیع آب در داخل مزارع موجب بروز مشکلات جدی برای سایر قطعات کشاورزی واقع در آن محدوده از شبکه گردیده است.

عطازاده گفت: ریاست دستگاه قضایی و دادستان با صدور دستورات قاطع و فرماندار به‌عنوان رئیس شورای حفاظت شهرستان با ارائه دیدگاه‌های مدبرانه و فرماندهی نیروی انتظامی و عوامل تحت امر و سربازان گمنام امام زمان (عج) در مدیریت و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب با امور آب شهرستان اهر همکاری بسیاری عالی و مثال‌زدنی داشته‌اند که بدون همکاری جدی این بزرگواران مدیریت این مقدار آب تا حال حاضر غیرممکن بود.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر تأکید کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی و عدم بارندگی‌ها، تأمین آب بخش کشاورزی برای سال ۹۸ را با اما و اگر مواجه می‌کند و قطعاً در این شرایط تأمین آب شرب اولویت اول خواهد بود.

عطازاده بر لزوم تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند جهت جلوگیری از هدررفت منابع آبی تأکید کرد و گفت: تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند علاوه بر اینکه میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی مدیریت می‌کند بلکه در جلوگیری از هدررفت منابع آبی مؤثر خواهد بود.