به گزارش اهرامروز، علی دایلاری اصل: بارش بی‌سابقهٔ برف طی چندین سال اخیر در شهرستان اهر، علاوه بر اینکه در تأمین منابع آبی و خوشحالی کشاورزان تأثیر داشت، موجب شد تا نواقصات و کاستی‌هایی در حوزه برف‌روبی راهداری اهر به وضوح نمایان شود این در حالی بود که کولاک برف برخی محورهای مواصلاتی و روستایی اهر را با بیش از ۲ متر برف مسدود کرده بود و ماشین‌آلات فرسوده راهداری توان جدال با برف چند متری را نداشتند.

شهرستان اهر و منطقه‌ی ارسباران غیر از محورهای مواصلاتی، راه ارتباطی دیگری ندارند تا در صورت انسداد جاده‌ها بر اثر برف و کولاک؛ برای انتقال بیماران اورژانسی یا تأمین نیازهای زندگی اقدام کنند از این‌رو کارآمدی ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری برای برقراری تردد آن‌هم در فصل زمستان برای اهری‌ها و ارسبارانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در برف اخیر که توأم با کولاک شدید بود علی‌رغم تلاش راهداران برای بازگشایی راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی شهرستان اهر که بعضاً راه برخی روستاها با وجود بازگشایی چندین‌باره؛ مجدداً مسدود شده بود و موجب شد تا روستاییان و حتی کاربران محورهای مواصلاتی گلایه‌هایی داشته باشند. این در حالی بود که اکثریت مردم اطلاعی از توان محدود ماشین‌آلات راهداری اهر و فرسوده بودن اکثر دستگاه‌ها ندارند.

برای بیان فرسودگی ماشین‌آلات راهداری اهر همین بس که راهدار اهری برای گرم شدن در داخل خودروی برف‌روبی، ناچاری مجبور است تا از پیک‌نیک استفاده کند و این امر می‌تواند موجب حوادث ناگوار و حتی تهدید جانی او نیز شود.

تصویری/ برف‌روبی محورهای مواصلاتی اهر و هوراند

یکی از راهداران اهری به خبرنگار مهر گفت: برخی از رانندگان راهداری با وجود بازنشستگی، در فصل زمستان طی فراخوان به راهداری جهت برف‌روبی فراخوانده می‌شوند، چراکه راهداری اهر از نظر نیروی انسانی و ماشین‌آلات نواقصات متعددی دارد و کمبود نیروی انسانی باعث شده تا بازنشستگان دوباره بر سر کار برگردند.

وی با اشاره به این‌که حقوق راهداری به قدری نیست که با آن گذران زندگی کنیم، افزود: در فراخوان‌های راهداری بازنشستگان دوباره قبول می‌کنند تا به شغلی که ۳۰ سال داشته‌اند ادامه دهند تا کمک هزینه‌ای برای گذران زندگی دریافت کنند، مسئولان امر بایستی برای تقویت و نوسازی ماشین‌آلات راهداری اهر چاره‌ای بیندیشند چراکه وضعیت ماشین‌آلات راهداری نه تنها مطلوب نیست بلکه ایمنی راهدار نیز با این ماشین‌آلات فرسوده تأمین نمی‌شود.

نوسازی ماشین‌آلات راهداری منوط به تصویب مجلس است

اروجعلی علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که فرسودگی ماشین‌آلات راهداری اهر در برف اخیر به وضوح قابل لمس بود، آیا برنامه‌ای برای نوسازی ماشین‌آلات راهداری اهر دارید؟ گفت: تنها ماشین‌آلات در اختیار راهداری آذربایجان‌شرقی و شهرستان‌ها همان‌هایی است که همه می‌بینند و غیر از تجهیزات و ماشین‌آلات موجود؛ ماشین‌آلات دیگری نداریم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: اخیراً وزارت راه طی نامه‌ای از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده تا اجازه خریداری و نوسازی ماشین‌آلات راهداری بدهد، اگر نمایندگان مجلس با درخواست مجوز سازمان راهداری برای تأمین و نوسازی ماشین‌آلات راهداری موافقت کنند قطعاً بخشی از نیازمندی‌ها تأمین خواهد شد.

تصویری/ برف‌روبی محورهای مواصلاتی اهر و هوراند

وی بابیان این‌که وضعیت ماشین‌آلات موجود راهداری اهر مناسب نیست، اظهار کرد: حقیقتاً عمر ماشین‌آلات راهداری اهر و استان به بالای ۲۵ و ۳۰ سال می‌رسد، از این‌رو از نماینده مردم اهر و هریس نیز درخواست کردیم تا از طریق کمیسیون عمران مجلس برای اخذ مجوز مجلس جهت نوسازی ماشین‌آلات راهداری همکاری کنند؛ امیدوارم مجلس با این درخواست موافقت کند چراکه در صورت موافقت مجلس قطعاً یکسری ماشین‌آلات راهداری نیز تأمین و به ناوگان راهداری استان و اهر الحاق می‌شود.

علیزاده بر لزوم نوسازی ماشین‌آلات موجود راهداری شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: اگر ماشین‌آلات فرسوده راهداری اهر نوسازی شود، شاید نیازی به افزایش تعداد ماشین‌آلات نداشته باشیم اما اینکه ماشین‌آلات راهداری اهر بعد از چند روز فعالیت به دلیل فرسودگی از کار می‌افتد غیرقابل کتمان است، وضعیت ماشین‌آلات راهداری اهر از نظر کمی مطلوب بوده؛ ولی از نظر کیفی و عمر مشکلات زیادی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که دلیل بروز مشکلات راهداری اهر، وجود گردنه‌هایی همچون سامبران و نقاط کولاک‌خیز است، بیان کرد: در استاندارد راهداری، سختی کار در گردنه‌ها سه برابر محورهای کوهستانی حساب می‌شود، ولی قبول داریم که ماشین‌آلات راهداری اهر فرسوده است و در بارندگی‌های سنگین برف دچار ایراد فنی می‌شود. امیدواریم مجلس مجوز نوسازی ماشین‌آلات راهداری را بدهد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۱ قدم‌هایی برای نوسازی ماشین‌آلات راهداری برداریم.

ماشین‌آلات راهداری اهر و هریس نیازمند نوسازی است

احمد محرم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرسودگی و کمبود ماشین‌آلات راهداری اهر اظهار داشت: ظاهراً قرار بود چندین دستگاه ماشین‌آلات راهداری به آذربایجان‌شرقی تعلق یابد که ما هم پیگیر هستیم تا حداقل یک‌دستگاه از ماشین‌آلات به شهرستان اهر اختصاص داده شود، البته مدیران راهداری آنقدر که به فکر نوسازی و تأمین ماشین‌آلات نیستند که ما به فکرشان هستیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی افزود: نهم آذرماه از وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار به راهداری شهرستان‌های اهر و هریس دستور گرفته بودم، اما متأسفانه پیگیر نشدند و نهایتاً خودم مجبور به پیگیری و أخذ اعتبار شدم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که عملکرد ماشین‌آلات راهداری اهر را در برف اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: با توجه به بارش بی‌سابقه برف طی چندین سال اخیر؛ راهداران با ماشین‌آلات فرسوده و امکانات در اختیارشان تلاش کردند، عملکرد قابل‌قبولی داشتند با این حال نباید فراموش کنیم که ماشین‌آلات راهداری اهر فرسوده و نیازمند نوسازی است.

محرم‌زاده بابیان این‌که برای نوسازی ماشین‌آلات راهداری اهر و هریس؛ در اولین قدم اعتبار ۳ میلیارد تومانی از وزارت راه دریافت کردیم، یادآور شد: سازمان راهداری و اداره‌کل راهداری آذربایجان‌شرقی بایستی نسبت به رفع نقایص، تعمیر و نوسازی ماشین‌آلات پیش از فصل بارندگی اقدام می‌کردند، لذا وجود گردنه‌های گویجه‌بئل و سامبران و محورهای کولاک‌خیز روستایی اهر می‌طلبد تا ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری این شهرستان نوسازی شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده راهداری اهر و هریس خبر داد و خاطرنشان کرد: قطعاً از طریق وزارت راه و سازمان راهداری کشور؛ برای نوسازی ماشین‌آلات راهداری اهر پیگیری خواهیم کرد.

 

تصویری/ برف‌روبی محورهای مواصلاتی اهر و هوراند

برف‌روبی گردنه سامبران با ماشین‌آلات فرسوده

قاسم قمری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که ماشین‌آلات راهداری اهر در بحران‌ها و بارندگی‌های سنگین برف جوابگوی نیازهای شهرستان نیست، اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن شهرستان اهر و وجود گردنه‌های گویجه‌بئل و سامبران، ضرورت تقویت و نوسازی ماشین‌آلات راهداری شهرستان اهر را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اهر افزود: متأسفانه زندگی روستاها به شکل گذشته نیست و روستاییان برای امورات روزمره و تأمین آذوقه و مایحتاج به شهرهایی همچون اهر وابسته هستند، از طرفی فرسودگی ماشین‌آلات و انتظارات مردم در حوزه برف‌روبی باهمدیگر هم‌خوانی ندارد، اگر بخواهیم تمامی محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی را در کمترین زمان ممکن بازگشایی کنیم قطعاً به ماشین‌آلات و نیروی انسانی نیازمندیم.

وی بابیان این‌که برقراری تردد در گردنه‌ی سامبران در فصل بارندگی به دلیل محدودیت در ماشین‌آلات و نیروی انسانی، شاید برابر با برف‌روبی یک‌سوم جاده‌های آذربایجان‌شرقی است، گفت: در هیچیک از محورهای مواصلاتی آذربایجان‌شرقی، نقطه‌ی کولاک‌خیز همچون سامبران و جاده کلیبر نداریم لذا لازم است تا ماشین‌آلات و تجهیزات و نیروی انسانی (به‌صورت شیفتی) در گردنه‌ی سامبران تقویت و تأمین شود.

قمری با تأکید بر این‌که راهداران اهری برای خدمات‌رسانی به مردم، ۲ هفته از سرکشی به خانواده محروم بودند، خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات راهداری اهر عمر بالایی دارند و در برف‌روبی‌ها اگر تحت فشار قرار دهیم از کار می‌افتند.

راهداران اهری با دستانی خالی فانوس شب‌های برفی اهر و گردنه‌های خطرناک این منطقه هستند.