به گزارش خبرنگار اهرامروز، مهندس اکبر فتحی در جلسه هماهنگی منطقه ای طرح جهش تولید در دیمزارها (شهرستانهای اهر ، کلیبر، خداآفرین، ورزقان و هوراند) به میزبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با بیان اینکه جهاد کشاورزی مکلف به تولید از منابع موجود است گفت: نیاز است با همفکری و تشریح مسایل راه چاره ای برای جهش در تولید در بخش های مختلف حوزه کشاورزی پیدا کرد.

وی در ارتباط با ظرفیت های بخش کشاورزی گفت: رفع مشکلات و چالش ها در وضعیت نامطلوب اقتصادی توسط مدیران و کارشناسان بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی که رسالت جهاد کشاورزی بوده و تامین ارز مورد نیاز، موجب شده تا در سال های اخیر حوزه کشاورزی نقطه اتکایی برای دولت در بخش اقتصادی کشور باشد و زحمات کشاورزان در این حوزه غیر قابل انکار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کشت محصولات دیم در استان گفت: نقطه اتکای استان در تولید محصولات کشاورزی، کشت دیم است چرا که حدود ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دیم بوده و حدود ۳۰۰ هزار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.

وی تاکید کرد: در جنین شرایطی با توجه به ظرفیت دیم در استان باید تولید محصولات را به سمت کشت دیم سوق داده و از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده کرد.

وی افزود: بیشتر اراضی شهرستان های کلیبر، اهر، خدافرین ، ورزقان و هوراند به صورت دیم بوده و کشاورز شاخص منطقه در تولید گندم دیم می تواند یک تن گندم از هر هکتار برداشت کند و باید اقداماتی صورت گیرد که میانگین برداشت به کشاورز شاخص نزدیک باشد.

مهندس فتحی با مرور سرعت پیشرفت علم ودانش در جامعه ومقایسه آن با گذشته گفت: در زمان حال سرعت پیشرفت علم افزایش یافته و هر روز روشها وکارکردها به روزرسانی می شوند باید خود را با تغییرات علم وفق داد و وجود شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی می تواند به همسو حرکت کردن با پیشرفت علم کمک کند.

وی تاکید کرد: تا سالهای اخیر معرفی گندم جدید سالها زمان می برد، اما همین پیشرفت علم موجب شده هر سال چند رقم بذر جدید معرفی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به هدف گذاری در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام غلط و شعار دادن نمی تواند به پیشرفت و تولید بیشتر محصول منجر شود، بلکه باید با افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای بهره وری در یک زمان مشخص دو یا سه ساله به هدف گذاری ها نایل شد.

وی به تلفیق علم تجربه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کننده کار کشاورزان بوده و کارشناسان با علم و دانش روز خود در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح تلاش می کنند و تجربه کشاورزان و دانش بومی آنها، مکمل علم کارشناسان بوده و در افزایش بهره وری موثر خواهد بود.

مهندس فتحی به مشکلات ایجاد شده از باب بیماری کرونا و تحریم ها اشاره کرد و گفت: این عوامل جنس مشکلات کشاورزان را تغییر داده و کشاورزان به امر کشاورزی خیلی مشتاق تر از قبل شده اند و شاید مهاجرت معکوس هر چند فصلی در شهرها و روستاها هستیم و در سالهای قبل کشاورزان تمایلی به خرید بذر نداشتند و امسال به شدت در تلاش برای خرید بذر هستند.

وی به ضریب مکانیزاسیون در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: هر ساله کارشناسان برای افزایش این واحد در تلاش برای مکانیزه کردن فعالیت ها و ماشین آلات کشاورزی بوده و کشاورزان رغبتی نشان نمی دادند، اما امسال درخواست ها به قدری افزایش یافته که توان رسیدگی به تمام درخواستها امکان پذیر نیست و این نشان دهنده افزایش ضریب مکانیزاسیون در سالجاری می باشد و باید از این فرصتها برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی استفاده کرد.

وی همچنین به تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با وزرارت جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طبق این تفاهم نامه بسیاری از مشکلات کارشناسان و کشاورزان با برنامه ریزی دقیق و با پشتیبانی این ستاد، حل خواهد شد و این تفاهم نامه در رسیدن به اهداف سازمان موثر واقع خواهد شد.

مهندس فتحی به بحران سرمازدگی در منطقه اهر و شمالغرب استان تاکید کرد و گفت: هر ساله بخشی از محصولات منطقه به دلیل سرمازدگی از بین می رود و مدیریت شهرستانها باید برای جلوگیری از این مشکل، با تغذیه مناسب و تقویت خاک، راه چاره ای بیندیشند.

وی به اراده و و روحیه جامعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید همه افراد که در بخش کشاورزی فعالیت می کنند، با روحیه ای مضاعف و با علم خود در جهت افزایش بهره وری و تولید قدم بردارند و در ترسیم آمار، دقیق باشند و اطلاعات واقعی و به روز داشته و به دیگران انتقال دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با انتخاب کشاورز و ترویج کشاورزی گفت: خطا و اشتباه در کاشت محصولی مثل کلزا در زمینی نامساعد باعث مشکلات بزرگی مثل ضدترویج می شود و کشاورز به کشت کلزا اعتماد خود را از دست می دهد.

وی افزود: اگر کشاورزی که برای کشت محصولی انتخاب می شود و برداشت محصول با افزایش بهره وری همراه باشد، مسلماً همسایه های کشاورز در کشت بعدی خواستار همکاری و انتقال علم به زمین های خود خواهند بود.

مهندس فتحی با بیان اینکه دستگاه های دولتی و نظارتی در بخش کشاورزی حضور داشته و همکاری می کنند گفت: دیگر جای خطا و اشتباه و کم کاری وجود ندارد و باید در برنامه ریزیها و اقدامات با علم و آگاهی کامل پیشروی کنیم، چراکه اشتباه در کارکرد بخش کشاورزی در دیگر حوزه های دولتی و جامعه تاثیر گذار بوده و قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: علاوه بر این باید در جهت افزایش رفاه جامعه و دسترسی قشر محروم جامعه به تغذیه مناسب تا رسیدن به شعار و رسالت وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه از هر فرصتی استفاده کرده وبا تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف پیش روی کنیم.