به گزارش اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی به روایتی در رابطه با اهمیت ثقلین پرداخت و افزود: خوشبختانه سخنران محترم قبل از خطبه‌ها به این موضوع اشاره‌ای داشتند که متأسفانه امروز کتاب و سنت و عترت علیهم‌السلام مورد تاخت‌وتاز و هجمه قرار گرفته و مسلمانان باید مواظب این دو امانت بزرگ و سنگین رسول‌الله الاعظم(ص) باشند. با توجه به اینکه در آستانه شعبان المعظم و سالروز پرمیمنت امام حسین(ع) قرار گرفته‌ایم، روایتی را از آن بزرگوار در این رابطه به‌عنوان تبرک انتخاب کرده‌ام. «قال الامام الحسین علیهم‌السلام» امام حسین(ع) فرمود: «سُئِلَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِین عَلی  عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رسول‌الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم إِنِّی مُخَلِّفٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ» من دو چیز گران‌بها در بین شما به‌عنوان جانشین و خلیفه باقى مى‌گذارم «کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی» کتاب خدا و اهل بیتم. » مَنِ اَلْعِتْرَهُ» از امیرالمؤمنین علی(ع) سؤال کردند که عترت چه کسی است؟ «فَقَالَ أَنَا وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَیْنُ وَ اَلْأَئِمَّهُ اَلتِّسْعَهُ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَیْنِ تَاسِعُهُمْ مَهْدِیُّهُمْ وَ قَائِمُهُمْ» فرمودند: من و حسن و حسین و ائمّۀ نه‌گانه از نسل حسین که نهمین آنها حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) و قائم آنان خواهد بود. «لاَ یُفَارِقُونَ کِتَابَ اَللَّهِ» اینها هیچ‌وقت از کتاب خدا جدا نمى‌شوند «وَ لاَ یُفَارِقُهُمْ» و قرآن نیز از اینها جدا نمی‌شود. حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه الهی سیاسی خود به این نکته تأکید فرموده‌اند که اینها لازم و ملزوم یکدیگرند «حَتَّى یَرِدُوا عَلَى رسول‌الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَوْضَهُ» تا در کنار حوض کوثر به حضور حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله برسند. پس بنابراین عزیزان، برادران و خواهران گرامی مخصوصاً جوانان عزیز مستحضر هستند که چه هجمه‌هایی وارد می‌شوند که ما نیز باید محکم در مقابل آنها به قرآن و عترت متمسک شویم و اینها را حفظ نماییم.

وی در ادامه شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق خاطرنشان کرد: هفته گذشته به خاطر بعثت نبوی از این بحث صرف‌نظر کردم و در این خطبه در دقایقی که فرصت هست، ادامه می‌دهم. حضرت در این جمله نورانی می‌فرماید: «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یدِی الْخَیرَ» پروردگارا خیر و نیکی را برای تمام مردم به دست من جاری ساز «وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ» و این خیر را با منت‌گذاری باطل نکن و از بین نبر. انسان به کسی که خیر و نیکی می‌کند، نباید منت بگذارد تا احسانش محفوظ بماند، چرا که منت از بین برنده احسان و خیرات است. انجام کار خیر و اینکه انسان کار خیر انجام دهد، این عمل نوع‌دوستی است و وسعت و پاکی روح انسان است. انجام عمل خیر نوعی بندگی برای پروردگار متعال و اطاعت از خداوند سبحان و تبعیت از پیامبران، ائمه هدی علیهم‌السلام و اولیای الهی است که این بزرگواران همواره اهل خیرات و احسان و انفاق بودند. خداوند سبحان در آیه شریفه‌ای که در طلیعه خطبه قرائت نمودم، می‌فرماید: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند و آرزو می‏کند میان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد. خداوند شما را از نافرمانی خودش بر حذر می‏دارد و درعین‌حال خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است. پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: « اطْلُبوا الخَیرَ دَهرَکُم، و اهْرُبوا مِن النّارِ جهدَکُم؛ فإنّ الجَنّهَ لا یَنامُ طالِبُها، و إنّ النّارَ لا یَنامُ هارِبُها » همه عمر خویش را جویاى خوبى باشید و تا می‌توانید از آتش(جهنم) بگریزید، که جوینده بهشت و گریزنده از آتش(جهنم) خواب ندارند. مولانا امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «فِعلُ الخَیرِ ذَخیرَهٌ باقِیَهٌ ، وثَمَرهٌ زاکِیَهٌ» کار خوب، اندوخته‌ای ماندنى و میوه‌ای در حال رشد است. در فرمایش دیگری می‌فرماید: «بادِروا بعَملِ الخَیرِ قَبلَ أنْ تُشْغَلوا عَنه بغَیرِهِ» در انجام کار خوب شتاب کنید، پیش از آن‌که به سبب پرداختن به کارى دیگر از آن بازمانید. خداوند سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» در نیکی‌ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جوئید. در این دعا دو مسئله مطرح بود که یکی انجام کارهای خیر و دیگری منت نگذاشتن بود که خداوند سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى»(۲۶۴/بقره) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صدقات و خیرات و احسانات خود را با منت و آزار روحی رساندن به طرف باطل نسازید.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «المَنُّ یَهدِمُ الصَّنیعَهَ» منّت نهادن، بهره آخرتی عمل صالح را از بین می‌برد. پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «مَنْ اَسْدى اِلى مُوْمِن مَعْرُوفاً ثُمَّ آذاهُ بِالْکلامِ أَوْ مَنَّ عَلَیْهِ فَقَدْ أَبْطَلَ اَللَّهُ صَدَقَتَهُ» کسی که کار خیری برای مؤمنی انجام دهد، سپس با زبانش او را آزار دهد یا بر او منت بگذارد، خدا صدقه‌اش را باطل می‌سازد. این بحث در روایات متعددی مطرح هست و در بعضی از روایات آمده است که «اَحْبَطَ اللّه ُ عَمَلَهُ» یعنی فردی که بعد از احسان و نیکی منت بگذارد و یا با زبان خود فرد را اذیت کرد، خداوند متعال عمل وی را حبط می‌کند، یعنی از بین می‌برد. حالا در تفسیری که در رابطه با حبط و احباط هست، خداوند متعال ثواب عمل وی را از بین می‌برد یا به دیگری منتقل می‌نماید و این‌چنین شخصی در آن دنیا دست‌خالی می‌ماند. امیدوارم ان‌شاءالله پروردگار متعال به همه‌مان توفیق بندگی و عمل صالح مخصوصاً خیرات و مبرات  را مرحمت فرماید و همان‌طور که در هفته گذشته نیز عرض کردم در آستانه عید نوروز و ایام کرونا قرار گرفته‌ایم که باید بدانیم این روزها، ایام خوبی برای احسانات و انفاقات و فعل خیرات هست و آنهایی که امکانات دارند، مستمندان را از یاد نبرند و شادی‌های خود را با فقراء و نیازمندان تقسیم کنند تا مورد رحمت الهی قرار گیرند.

حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه ضمن تأکید مجدد بر تقوای الهی ایام جاری را بسیار مهم خواند و گفت: در اواخر رجب‌المرجب و آستانه شعبان المعظم ماه رسول‌الله الاعظم(ص) قرار گرفته‌ایم که این ماه‌ها، ماه عبادت و بندگی و آمادگی برای ورود به ضیافت الله هستند و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. ماه شعبان مانند ماه رجب از تقدس ذاتی برخوردار است.

وی ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل العباس(س) و امام سجاد(ع) افزود: در ماه شعبان نیز همانند رجب‌المرجب موالید مهم و جالبی داریم و موالید شعبان المعظم جلوه خاصی به این ماه داده‌اند که سوم شعبان سالروز ولادت پرمیمنت امام حسین(ع) است، شخصیتی که قیام لله نمود و اگر قیام امام حسین(ع) نبود، حالا از دین و اسلام اهل‌بیتی خبری نبود. امام حسین(ع) راه مبارزه را به ما آموخت. «جَاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ» و اسوه و الگویی برای آزادی خواهان جهان شد. سالروز ولادت سیدالشهداء(ع) را به‌عنوان روز پاسدار نام‌گذاری کرده‌اند. چهارم شعبان المعظم نیز سالروز ولادت قمر منیر بنی‌هاشم حضرت ابالفضل العباس(س) می‌باشد، شخصیتی که صاحب بصیرتی نافذ بود و لحظه‌ای از امام حسین(ع) دست برنداشت و تا آخرین لحظات از ولایت و بیعت خود دست نکشید و اسوه و الگویی برای تمام جوامع اسلامی و جوانان و همه‌مان در مقابل استکبار جهانی است که این روز را نیز به‌عنوان روز جانباز نام‌گذاری کرده‌اند. پنجم شعبان نیز سالروز ولادت امام سجاد(ع) هست که اگر فرصت و توفیقی بوده باشد، در هفته آینده عرض ادبی به ساحت مقدس آن حضرت خواهم کرد.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر مسئله خودسازی را بسیار مهم برشمرد و بیان نمود: خوشا به حال کسانی که «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»«وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»(۹و۱۰/شمس) خودشان را تربیت کرده و نفس خود را حفظ نموده‌اند. حضرت امام(ره) خطاب به پاسداران عزیز چنین می‌فرماید: «تکلیف بالاتر این است که از اسلام پاسداری بکنید و آن به این است که از خودتان پاسداری بکنید. از هواهای نفسانی خودتان، از شهوات خودتان، از میل‌هایی که میل‌هایی است که در هر انسانی هست و میل شیطانی است، از اینها پاسداری کنید». یعنی اگر کسی توانست خودش را حفظ نماید، خواهد توانست دین را نیز حفظ کند اما اگر کسی در قدم اول دچار لغزش می‌شود که این فرمایشات اختصاص به پاسدار و غیر پاسدار ندارد و تمام مسئولین چنین هستند، کسی که خود گیر دارد، هرگز نمی‌تواند از دین خدا و نظام اسلامی محافظت نماید. این فرمایشات حضرت امام(ره) بسیار مهم بوده و درس اخلاقی برای همه ماست. نقش سپاه بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و امروز دوست و دشمن به اقتدار و عظمت و تأثیرگذاری سپاه واقف هستند، و به تعبیر گهربار حضرت امام(ره) «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» در اینجا جمله‌ای را تبرکاً از حضرت آقا خدمت شما عزیزان عرض می‌نمایم که می‌فرماید: «پاسداری، یک فرهنگ است، جنبه عقیدتی و سیاسی و فداکاری و مجاهدت دارد. البته جنبه نظامی هم دارد، یعنی بازوی نظامی انقلاب بوده است و خواهد بود. همانطورکه دیروز انقلاب به این پاسداری نیاز داشت، امروز هم نیاز دارد، فردا هم نیاز خواهد داشت، همیشه نیاز دارد.» برای همین ما باید همواره از ارتش توانمند جمهوری اسلامی، نیروی مقتدر انتظامی مخصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که صرفاً جنبه نظامی ندارد و در مسائل فرهنگی و دفاع از حریم دین و انقلاب پیشرو و پیشتاز است، حمایت و دفع نماییم.
وی فرمایشات مقام معظم رهبری دامت برکاته را در روز عید سعید مبعث بسیار مهم توصیف نموده و تصریح کرد: حضرت آقا در رابطه با بعثت نبوی فرمایشات فوق‌العاده‌ای داشتند که من به عصاره‌ای از این فرمایشات اشاره می‌نمایم که این بزرگوار به اهداف بعثت یعنی توحید، تزکیه، تعلیم، حکمرانی الهی، حیات طیبه و شکوفایی عقل و علم که همگی از اهداف بعثت هستند، اشاره نموده و فرمودند که در نگاه توحیدی دین برنامه جامع زندگی انسان در تمام ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد و به خاطر اینکه جنبه سیاسی و حکومتی دارد، دین ما یک دین انزوایی نیست و برای همین است که هر زمان دین در زمان پیامبران، ائمه هدی(ع) و یا در حال حاضر یعنی در نظام ولایی مطرح شده، قلدران و مستکبران در مقابلش صف‌آرایی کرده‌اند. حضرت آقا انقلاب را با بعثت مقایسه نمودند و بنده نیز در هفته گذشته به خطبه بیست‌وشش نهج‌البلاغه  اشاره نمودم و عزیزان مستحضر هستند. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در بررسی جبهه دشمن در عرصه جنگ نرم فرمودند که کار اینها در جنگ نرم تحریف و دروغ‌گویی و وارونه جلوه دادن حقایق است و ما می‌بینیم که اینها ادعای حقوق بشر می‌نمایند، اما در عمل چنین نیستند و مسئله خاشقچی و جریان بمب هسته‌ای و بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن را مثال زدند که در جریان این بمباران‌ها دویست و بیست هزار نفر انسان به خاک و خون کشیده شدند. از جمله کارهای اینها در جنگ نرم این است که می‌خواهند زنجیره تواصی به حق و صبر را از بین ببرند که حضرت آقا به آن اشاره فرمودند و این فرمایش قرآن است که می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ»«إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»«إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»(سوره عصر) اینها می‌خواهند این زنجیره را از بین ببرند اما در مقابل این وظیفه ما چیست؟ راهبردهای مقابله با دشمن عبارت است از بصیرت، آگاهی، صبر، استقامت، شجاعت، دشمن‌شناسی، تسلیم نشدن و عدم اعتماد به دشمن. البته تفسیراتی که حضرت آقا داشتند و تأکید خاصی برای خروج آمریکا از عراق و سوریه داشتند. رهبر فرزانه انقلاب سپاس قلبی خود را از کادر درمانی کشور که در ایام کرونا در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس زحمات زیادی را متحمل شدند، ابراز نموده و از مردم خواستند ضمن دعا از این عزیزان سپاس و قدردانی نمایند. در اینجا بنده مطلبی را اضافه می‌نمایم و آن اینکه عزیزان در ایام عید قرار گرفته‌ایم و گاه‌به‌گاهی مشاهده می‌گردد که در بازار و خیابان تجمعات بیشتر می‌گردد که باید بدانیم این خیلی خطرناک است و خواهش ما این است که همان‌طور که تا کنون مراعات کرده‌اید  و رفته‌رفته ویروس منحوس کرونا از جامعه ما فاصله می‌گیرد، چندهفته‌ای را نیز در این ایام مراعات نمایید تا ان‌شاءالله با عنایت خداوند متعال و ورود واکسن این مشکل حل گردد، اما اگر نسبت به این قضیه بی‌تفاوت بوده باشیم، لازم است متوجه باشیم که تبعات خطرناکی دارد. این مسائل در سایت‌ها و فضای مجازی مطرح است و عزیزانی که در نماز جمعه حضور دارند، این پیام را به خانواده‌ها و دوستان و آشنایان خود برسانند  تا مراعات توصیه‌های بهداشتی بیشتر شود.

امام‌جمعه شهرستان اهر بیست و دوم اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به‌فرمان امام خمینی و روز بزرگداشت شهدا (۱۳۵۸ش) را گرامیداشت و افزود: یاد و خاطره شهدا همیشه باید زنده نگه داشته شود و باید به وصایای آنها توجه نماییم و بدانیم که زندگی ما ثمره خون شهداست و امروز ما هر چه داریم به برکت خون شهداست. شهدا سرمایه‌های معنوی کشور و بهترین الگو برای جوانان ما هستند. خانواده‌های معظم شهداء، جانبازان و ایثارگران محترم هستند و باید جایگاه این عزیزان محفوظ بماند. بهتر است جوانان ما وقتی را برای مطالعه خاطره و وصایای شهدای گران‌قدر اختصاص دهند و بدانند که این عزیزان چه قهرمان‌ها و مردان بزرگی بوده‌اند و چه کارهای بزرگی را انجام داده‌اند.

وی سالروز رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی(۱۳۴۰ ش)، سالروز شهادت حاج عباس کریمی فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) در جریان جنگ تحمیلی (۱۳۶۳ش)، سالروز شهادت حاج عبدالحسین برونسی در عملیات بدر(۱۳۶۳ش)، سالروز شهادت سردار مهدی باکری فرمانده لشکر همیشه پیروز عاشورا(۱۳۶۳ش)، سالروز شهادت بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط مزدوران رژیم بعث عراق (۱۳۶۶ ش)، سالروز شهادت شهدای انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافقین کوردل (۱۳۶۳ش) و سالروز رحلت یادگار امام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید احمد خمینی (۱۳۷۳ ش) را گرامیداشت و از خداوند متعال مسئلت نمود این عزیزان و انسان‌های بزرگ را با شهدای کربلا محشور فرماید. ان‌شاءالله

وی به روز بزرگداشت پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر ایران اشاره نموده و این روز را گرامیداشت.

حاجی‌زاده سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدار وی را با مرجعیت عظیم‌الشأن شیعه عراق حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی حفظه الله را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: این بزرگوار در رابطه با حمایت از فلسطین بحث نمودند و معنای بحث معظم له پاسخ قاطع به دولت‌هایی بود که ارتباطات خود را با رژیم صهیونیستی مستحکم می‌نمایند. این بزرگوار در رابطه با زحمتی که به خاطر جنگ و مشکلات ناشی از محاصره اقتصادی و کوچ های اجباری به خاطر داعش منطقه متحمل شد، بیاناتی را فرمودند و بحث‌های گوناگون دیگری که ردوبدل شد که امیدوارم ان‌شاءالله تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین حمله پهبادی و موشکی یمن تصریح کرد: این حمله‌ها نه‌فقط سعودی‌ها بلکه کمر استکبار جهانی را شکست. عزیزان یمنی‌ها شش سال مردانه با دست‌خالی در مقابل دشمن سرتاپا مسلح ایستاده و مردانه جنگیده‌اند و الحمدلله امروز از این دست‌خالی بودن بیرون آمده و صاحب موشک‌های بالستیک و پهباد شده‌اند. کار بس مهم و  بزرگی است که خط دفاعی سعودی‌ها را که توسط آمریکائی‌ها محکم شده، پشت سر گذاشته و پایانه‌های نفتی سعودی‌ها را در هم ‌ریخته و غرق آتش کرده و از بین ببرند. امروز یمنی‌ها بحث‌هایی را که در دولت جدید آمریکا مطرح هست و چراغ سبزی به یمن نشان می‌دهند، به حساب نیاوردند و با اقتدار به تأسیسات نفتی سعودی‌ها حمله کردند، چون می‌دانستند این بحث‌ها جز کلک چیز دیگری نیست. یعنی آمریکائی‌ها می‌خواستند با مکر طور دیگری سعودی‌ها را نجات دهند و این‌چنین هشیاری‌هایی لازم است. من در اینجا واقعاً از مبارزین یمنی تقدیر و تشکر می‌نمایم.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر به نظارت درست و دقیق مجلس شورای اسلامی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید نموده و گفت: ثبت نام شروع شده و اگر دقت گردد و اعضای هیئت اجرایی از افراد انقلابی و امین انتخاب شوند، نتیجه‌اش این خواهد بود که اعضای شوراهایی که در شهرها و روستاها انتخاب می‌شوند، مثمر ثمر واقع شوند و ایران اسلامی به جایگاه واقعی شوراها برسد. شوراها از جایگاه خاصی برخوردار هستند، منتهی گاه‌به‌گاهی کشور با مشکلاتی در بعضی مناطق روبرو شده که علتش عدم نظارت درست و دقیق بوده است. امیدوارم ان‌شاءالله در این انتخابات دقت شود تا گذشته تکرار نشود. توصیه می‌کنم افرادی که در خود احساس قابلیت می‌کنند، وارد عرصه شوند اما شهرت‌طلبی و این قبیل کارها حرکت‌های شیطانی هستند که باید از آن اجتناب نماییم. افرادی که دارای قابلیت و توان بوده و امانت‌دار هستند، ورود نمایند تا ان‌شاءالله بتوانیم از برکاتشان بهره‌مند شویم.