به گزارش خبرنگار اهرامروز، دکتر مصطفی نصیرزاده در جلسه قرارگاه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، با اشاره به این‌که کانون‌های شیوع ویروس کرونا در شهر و روستاهای شهرستان اهر شناسایی و اقدامات لازم انجام می‌شود، اظهار داشت: اخیراً در روستاهای گونجیک و افیل و از معدن انجرد شاهد افزایش مراجعات بودیم که سریعاً مراتب را جهت بررسی و پیشگیری گزارش کردیم.

پزشک مرکز غربال‌گری کرونا در شهرستان اهر افزود: طی یک هفته‌ی گذشته ۱۱۵ بیمار کرونایی جدید در شهرستان اهر شناسایی کرده‌ایم و از طرفی نگران بازگشایی مدارس در روستاها هستیم چراکه در یک روستا به دلیل ابتلای معلمان و ۲ دانش‌آموز؛ تعطیلی مدرسه آن روستا اجباری شد.

وی اضافه کرد: به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد نمونه‌برداری با کیت تشخیصی سریع و PCR از افراد دارای علائم در شهرستان اهر مثبت می‌شود و به طور میانگین به ازای هر بیمار کرونایی جدید شناسایی شده از ۱۳ نفر اطرافیان نمونه‌برداری انجام می‌گیرد.

نصیرزاده با ذکر این‌که تاکنون ۴۴۰۰ کیت تشخیصی سریع کرونا به شهرستان اهر تحویل شده است، گفت: از این تعداد رپیت تست اختصاص یافته؛ ۳۷۰۰ کیت تشخیصی سریع کرونا استفاده شده است.

پزشک مرکز غربال‌گری کرونا در شهرستان اهر ادامه داد: طی آذرماه از ۷۴۳ نفر با کیت‌های تشخیصی سریع کرونا نمونه‌برداری کرده بودیم که از این تعداد؛ نتیجه تست ۲۲۳ نفر مثبت قطعی بود و در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در صورت نیاز جهت انجام تست کرونا به درب منازل افراد دارای علائم مراجعه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در ۱۲ مرکز سیار و ثابت از قبیل کاکنس‌های سطح شهر و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی به طور مستمر از افراد دارای علائم کرونا؛ نمونه‌برداری انجام می‌گیرد.

نصیرزاده با تأکید بر این‌که نتیجه تست کرونا اخذ شده از مراجعه‌کنندگان از ابتدای بهمن‌ماه در حدود ۱۶ درصد مثبت قطعی ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است، ابراز داشت: بیشترین میزان بیمار کرونایی در مرکز سیار تست کرونا در بازار شناسایی می‌شود.

پزشک مرکز غربال‌گری کرونا در شهرستان اهر از معرفی ۳ فرد مبتلا به ویروس کرونا که قرنطینه خانگی را رعایت نکرده بودند به دستگاه قضایی خبر داد، بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام یافته؛ آمار ناقضان قرنطینه خانگی کاهش یافته به طوری که تنها ۳ نفر به دلیل بی‌توجهی به رعایت قرنطینه و تردد در جامعه که تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در دی‌ماه از ۱۵۰۸ نفر نمونه‌برداری با کیت تشخیصی سریع کرونا انجام یافته بود از این تعداد ۳۲۳ نفر بیمار کرونایی معادل ۲۱.۲ درصد شناسایی شد و از ابتدای بهمن‌ماه از ۱۴۷۹ نفر با کیت تشخیصی سریع کرونا انجام گرفته و از این تعداد ۱۲۱ نفر بیمار کرونایی معادل ۸.۱ درصد شناسایی کرده‌ایم.

نصیرزاده یادآور شد: علی‌رغم افزایش تعداد نمونه‌برداری کرونا؛ کاهش محسوس در آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان اهر مشاهده می‌شود.

 

خبر از: علی دایلاری اصل