به گزارش خبرنگار اهرامروز، اصغر رسولی در آیین برگزاری بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان اهر که به‌صورت پایلوت در مدرسه دخترانه شهید بیگلری برگزار شد اظهار داشت: در جامعه برخی حوادث به وقوع می‌پیوندد که انسان توانایی برای کنترل یا مهار آن ندارد از جمله زلزله به‌طوری که ایران جزو ۱۰ کشور اول از نظر حادثه‌خیزی در جهان محسوب می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر افزود: منطقه ارسباران و استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های زلزله‌خیز است که چه بخواهیم یا نخواهیم وقوع حوادث غیرمترقبه همچون زلزله غیرقابل‌انکار است.

وی ادامه داد: اگر تلفات جانی زلزله را در ایران و چین یا ژاپن مقایسه کنیم در کشور ما زلزله‌های بالای ۵ یا ۶ ریشتر نیز تلفات جانی می‌گیرد اما در کشورهای چین یا ژاپن این‌گونه نیست و علت اصلی بالا بودن تلفات جانی در کشور ما از عدم آشنایی با بحران و مدیریت آن ناشی می‌شود به‌طوری که اگر در زلزله سال ۹۱ ارسباران (اهر، ورزقان و هریس) منازل روستایی مقاوم‌سازی می‌شدند شاید تلفات جانی نمی‌داشتیم.

رسولی بابیان اینکه زلزله ۶٫۴ ریشتری اخیر کرمانشاه به دلیل مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در زمین‌لرزه سال گذشته حتی یک نفر هم تلفات جانی نداشت، گفت: اگر به مردم شرایط مدیریت بحران در مواقع حادثه را از دوران کودکی آموزش بینند ناخودآگاه در مواقع حادثه و بحران قادر مدیریت بحران خواهند بود یا حداقل یاد می‌گیرند در زمان زلزله در نقاط امن پناه بگیرند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر از آمادگی هلال‌احمر برای برگزاری کلاس‌های آموزشی زلزله و ایمنی در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: پیشنهاد کرده‌ایم تا ارائه آموزش‌های لازم برای دانش آموزان و عوامل مدرسه به‌روزهای مشخص موکول نشود به‌طوری که می‌توان هر ماه ا هر هفته برای دانش آموزان شرایط مدیریت بحران را در مدارس آموزش دهیم.

انتهای پیام/