به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در جلسه هماهنگی دومین مرحله رزمایش مواسات و کمک مومنانه در آستانه ماه محرم و صفر که در بیت امام جمعه اهر برگزار شد، اظهار داشت: مرحله دوم رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در قالب پویش «نهضت احسان» در شهرستان اهر برگزار می‌شود، البته رزمایش کمک مؤمنانه مراحلی دارد که همانند رزمایش نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دل دوستان را شاد و بر دل دشمنان رعب و وحشت می‌اندازد.

وی با اشاره به این‌که رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه بر گرفته از تأکیدات دین اسلام و قرآن کریم که در قالب احسان و انفاق مطرح شده از قبل وجود داشته است، گفت: وجدان ایرانی‌ها قبول نمی‌کند که همسایه یا آشنای‌اش در شرایط بد اقتصادی و کرونایی از خانواده شرمنده باشد و نتواند هزینه و مایحتاج زندگی را تأمین کند.

امام جمعه اهر افزود: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شب‌ها به خانه فقرا سر می‌زد و یتیم نوازی می‌نمود به همین خاطر ما پیروان امیرالمؤمنین باید به احسان و انفاق نسبت به بقیه بیشتر توجه داشته باشیم.

حاجی‌زاده با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به توجه‌ به‌ نیازمندان در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده از بحران‌ها از جمله شیوع ویروس کرونا از گذشت در بین مردم رواج داشته و این فرهنگ کمک به هم‌نوعان به معنی تأسی از اهل‌بیت علیه‌السلام است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته‌شان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب وارده به برخی از خانواده‌ها؛ نباید همه کارها بر گردن دولت باشد و این کاستی‌ها را مردم باید جبران کنند و این مهم تنها وظیفه دولت یا نهادهای شبه دولتی نیست، هرچند این نهادها و دولت وظیفه‌ای دارند که باید انجام دهند.

امام جمعه اهر با ذکر این‌که دولت، نهادهای شبه دولتی در قبال آسیب‌دیدگان از شیوع ویروس کرونا وظایف خطیری دارند، گفت: مساعدت نقدی بیش از یک میلیارد ریالی اهری‌ها در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه فقط گوشه‌ای از نیت خیرخواهانه اهری‌ها را نشان داد.

حاجی‌زاده تأکید کرد: ما در هر موردی از خیرین کمک می‌خواهیم و این درخواست در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه هم وجود داشت، اما چاره‌ای نیست مجبوریم در شرایط فعلی که درآمدها کم و بر مشکلات مردم افزوده شده از خیرین بزرگوار کمک مادی و حمایت بخواهیم.

وی با تأکید بر این‌که وجدان خیرین و مردم اهر و ملت ایران در حمایت از همدیگر در روزهای سخت، بیدار است؛ گفت: در ذبح قربانی عید سعید قربان، خیرین اعلام آمادگی کرده بودند که قصد دارند در تأمین و توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان مشارکت کنند و این مشارکت در حمایت از هم‌نوعان بسیار ارزشمند است.

امام جمعه اهر در ادامه با اشاره به عزاداری‌های ماه محرم و صفر گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند تابع تصمیمات کارشناسی مسئولان‌ وزارت بهداشت در نحوه برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و صفر هستم، پس لزومی ندارد من طلبه از خود پروتکل دربیاورم، معیار آن‌ چیزی است که ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت توصیه کرده باشند، البته ویروس کرونا؛ بیماری شوخی‌برداری نیست.

حاجی‌زاده با اشاره به این‌که تعطیلی نماز عید قربان در شهرستان اهر، نشان می‌دهد سلامتی مردم در برابر کرونا از هر چیزی واجب‌تر است، گفت: در اقامه‌ی نماز جمعه در اهر هم ما به توصیه‌های بهداشتی گوش می‌دهیم و نماز جمعه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌ایم، چراکه جان همشهریان برای‌مان مهم است.

وی خطاب به بازاریان، اصناف و کسبه ابراز داشت: متأسفانه برخی از اصناف و کسبه با آن‌ که می‌دانیم در نیمه‌ی راه مقابله با کرونا از پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند، ولی برای حفط سلامتی خود، خانواده و مشتریان از ماسک استفاده کنند و به گونه‌ای رفتار نکنند که انگار کرونا وجود ندارد یا آن‌ها از کرونا نمی‌ترسند در حالی که آمار ابتلا، بستری و جان‌باختگان اصلاً شوخی‌بردار نیست.

امام جمعه اهر یادآور شد: گاهاً می‌بینیم در ایام تعطیل مقابل نانوایی‌ها به قدری با ازدحام است که به ندرت می‌توان فردی با ماسک دید، همین مسائل کوچک و بی‌توجهی‌ها؛ مردم جامعه را در معرض تهدید ویروس منحوس کرونا قرار می‌دهد.

حاجی‌زاده با دعوت از خیرین و مردم برای مشارکت در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه خاطرنشان کرد: واقعاً زحمت برگزاری رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه بر عهده سپاه پاسداران است و این نهاد انقلابی با شناسایی افراد نیازمند بار سنگین رزمایش مواسات را بر دوش می‌کشد.

وی خطاب به سپاه پاسداران، کمیته امداد و بهزیستی اهر یادآور شد: نگذارید حتی یک خانواده در برگزاری رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه از قلم بیفتد و فردایی بشنویم که برخی از خانواده‌های مستحق کمک بگویند ما بسته معیشتی دریافت نکرده‌ایم؛ از ظرفیت طلاب، ائمه جماعت، بسیجیان و افراد شاخص برای شناسایی نیازمندان استفاده کنید.

امام جمعه اهر با بیان این‌که در توزیع بسته‌های معیشتی چرا باید برخی‌ها چندین بسته دریافت کنند و به برخی‌ها هم اصلاً بسته معیشتی نرسد! گفت: شناسایی و نظام توزیع بسته‌های معیشتی بسیار مهم است و هرگونه سهل‌انگاری ارزش این حرکت خداپسندانه را از بین می‌برد.

انتهای پیام/