به گزارش خبرنگار اهرامروز، ابوالفضل عمراهی متولد ۱۳۱۱ اهر از خبرنگاران پیش‌کسوت و مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات و روزنامه‌های اطلاعات، همشهری، امین و سرخاب در شهرستان اهر است، در راستای قدردانی از زحمات ابوالفضل عمراهی که برای انعکاس اخبار این شهرستان و منطقه ارسباران به‌پای گفت‌وگو با وی نشسته‌ایم تا نکته نظراتشان بهره‌مند شویم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً در ابتدا ضمن معرفی خودتان برای مخاطبان ما بگویید از چه زمانی و چگونه وارد عرصه خبرنگاری شده‌اید؟

در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی استان آذربایجان شرقی به تبریز فراخوانده شدم بجهت اقتضای شغل با ارباب جراید روابط پیدا کردم همین امر باعث شد پس از بازنشستگی این شغل را اختیار کنم و نیازهای اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی و بایدها و نبایدها را به‌صورت خبر مکتوب در روزنامه اطلاعات منعکس می‌کردم.

اهرامروز: جایگاه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را در شهرستان اهر چگونه می‌بینید؟

متأسفانه امروز مظلوم‌ترین شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری است. اگر مساعدت دولت و درآمد حاصل از آگهی نبود درب‌های این مؤسسات بسته می‌شود. در چنین شرایطی انتشار خبر بر مبنای واقعیت نخواهد بود مگر اینکه در لفافه به‌صورت طنز واقعیت‌ها را مکتوب نمود.

اهرامروز: مهم‌ترین چالش‌های خبرنگاران شهرستان اهر را در چه می‌بینید و یا راهکاری برای از پیش روی برداشتن این چالش‌ها دارید؟

تا زمانی که نقد نباشد و آزادی بیان گرفته‌شده باشد و با محدودیت گفتار نویسندگان منعکس گردد نمی‌توان انتظار داشت حقیقت آن چنانکه است روشن شود . باید ارباب جراید افکار عمومی و فرهنگی جامعه را به مسیر مناسب هدایت کنند تا فرد و جامعه به حقوق خود آشنا شوند.

اهرامروز: با توجه به اینکه جنابعالی روزنامه‌نگار هستید استقبال شهروندان را از نشریه خود چگونه می‌بینید؟

فعلاً استقبال مردم از کتاب‌خوانی و گرایش به خواندن و مطالعات به حداقل رسیده است و کتاب‌خوانی به آن صورت قبلی نیست علت آن تحولاتی است که در دنیای مجازی اتفاق میافتد همه‌چیز را دگرگون نموده است. به جرات می‌توان گفت کسانی که از این قافله دور باشند بی‌سواد خواهند ماند.

اهرامروز: به نظر حضرت‌عالی نگاه مدیران دولتی و غیردولتی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران چگونه است؟

اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند هیچ مسئولی نمی‌تواند در مقابل خواست قانونی جامعه موانع ایجاد کند به همین جهت بیشتر اشتباهات مدیران و مردم به زیاده‌خواهی آن‌ها برمی‌گردد اگر مدیری آگاه بر وظایف بوده و با تجربه و با درایت خود راه‌های نفوذ انگل‌ها را به سازمان خود ببندد و با ارباب جراید روابط صادقانه داشته باشد و از نقد و انتقاد نهراسد و نقد را راه گشای امور و مسیر درست امور اداری بداند در کار خود موفق بوده و مردم نیز از چنین مدیران اظهار رضایت خواهند کرد.

اهرامروز: لطفاً یک خاطره شیرینی که در شغل خبرنگاری داشته‌اید بگویید؟

مسئولان رده‌بالا اگر صدیق و با تجربه باشند هیچ‌وقت کارکنان زیردست آن‌ها جرات نمی‌کنند راه خلاف بروند و باید به مردم حق بدهند در استیفای حقوق خود تلاش کرده و سرنوشت خویش را آزادانه تعیین کنند و مجال آزادی بیان و نقد و انتقاد را بدون هیچ ترسی که شاخص‌ترین حقوق هر انسان است به آنان اعطا کرد.

 

اهرامروز: با توجه به تعدد رسانه‌ها و مطبوعات شهرستان اهر آینده حرفه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توسعه علم و فن‌آوری امروزه در دنیا یک خبر در یک‌چشم به هم زدن به دست مردم می‌رسد ولی با وجود این اطلاع‌رسانی دنیای مجازی نتوانسته جایگزین نشریات بگیرد زیرا حلاوت و شیرینی مطالعه یک کتاب و یا روزنامه عالمی دیگر دارد.

اهرامروز: می‌توانید از مهم‌ترین مشکلات شغل خبرنگاری را بگویید؟

خاطرم است در اوایل دهه دوم انقلاب از طرف مسئولین شهر و روزنامه اطلاعات مأموریت یافتم گزارشی از کمپ بسیجیان در راه‌سازی سواحل رودخانه ارس تهیه کنم با یک خودرو چیپ به خداآفرین رفتم و در کمپ بسیجیان مرا تحویل گرفتند و شبانه با آن‌ها هم‌صحبت شدم دیدم همه کارکنان خسته و کوفته هستند نخواستم شب مزاحم آن‌ها شوم صبحدم بلند شدم یک اجتماع ملکوتی را در آن کمپ مشاهده کردم.

هر کسی رو به قبله ایستاده با خدای خود راز و نیاز می‌کرد. فرماندهان با لباس کارگری با اعضای کمپ غذای خود را به کوله‌پشتی گذاشته عازم منطقه شدند.

عملیات راه‌سازی آغاز شده بود کارگران پیکار شدیدی را با سنگ‌های خارا و سربه فلک کشیده شروع کرده بودند. برای ایجاد رقابت بین گروه‌های داوطلب و برای هر گروه تعدادی راه قطعه‌بندی شده بود و هر گروه تلاش می‌کرد بیشتر و تمیزتر بدون نقص امور محوله را انجام داده به‌پایان برساند.

ظهر هم قبل از ناهار فریضه خود را انجام دادند و در سایه بوته‌ها و سنگ‌ها غذا خوردند و استراحت کردند دوباره دست‌های توانمند آن‌ها شروع به مبارزه با کوه‌های سربه فلک کشیده نمود. این‌چنین بود مراحل جاده حاشیه رودخانه ارس که با تلاش شب و روز بسیجیان کشیده شد و موجب شکوفایی منطقه و استخراج معادن برای ساکنین منطقه و ایجاد سد با شکوه خداآفرین شد.

اهرامروز: در حال حاضر مسئولین تا چه حدی برای رفع مشکلات خبرنگاران تلاش کرده‌اند؟

رسانه‌ها وظیفه‌دارند بنیان اتفاق و هم‌دلی را در بین مردم پایه‌ریزی کنند و به مردم آگاهی بدهند و یادآوری نمایند تا امروز هر چه در توان داشتیم بکار بستیم و نتوانستیم شهر خود را به جایگاه اصلی برسانیم زیرا منسجم نبودیم. از یک مرکز قوی فکری برخوردار نبودیم رنگ‌ها و نیرنگ‌ها نمی‌گذاشت از همه توان منطقه استفاده شود. خواستن حق مردم است باید از نماینده مجلس، روسای رده اول شهر بخواهیم گزارش عملکرد خود را به‌صورت سخنرانی و یا مکتوب در اختیار مردم بگذارند و از مردم نظر بخواهند و مردم را در رفع نیازها شرکت بدهند و از رسانه‌های محلی و استانی استمداد کنند تا خواسته‌های آن‌ها به گوش رده‌بالا برسد تا حصول نتیجه از تلاش دست برندارند.

کانون‌های کاریابی باید تشکیل شوند و شرکت‌هایی از جوانان با استفاده از تسهیلات در راه‌اندازی تولیدات تشکیل شود و از کارآفرینان و مبتکران استفاده نمایند و امکانات بالقوه موجود را که دارای پتانسیل‌های چرخش اقتصادی را دارند در اختیار آن‌ها بگذارند و خرد جمعی را در شکوفایی منطقه دخالت داده و از ریز فرصت و موقعیت مناسب حداکثر استفاده را باید بکنند.

اهرامروز: سخن آخر؟

مردم برای دستیابی به خواسته‌های خود نیاز به انسجام و همبستگی دارند لذا برای رسیدن به هدف خود باید از متفکرین و اندیشمندان و معتمدین گروهی را انتخاب کنند. راهکارها و نیازها بر اساس علم روز و نیاز منطقه با عقلانیت بکار بگیرند در حقیقت بازوی کمکی در حل مشکلات از قبیل انتخابات مجلس و شوراها و انتخاب شهردار بوده باشند. با پشتیبانی از نماینده خود و تشکیل جلسات نگذارند سلیقه‌های فردی در مبلمان شهری اعمال شود و در ابعاد گسترده با زمان‌بندی کوتاه‌مدت و بلندمدت در توسعه شهر از تمام ابعاد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/