به گزارش اهرامروز، در نشست هیئت دولت با پیشهناد وزارت کشور استاندار جدید آذربایجان‌شرقی منصوب شد که بر این اساس محمدرضا پورمحمدی به عنوان چهاردهمین استاندار آذربایجان شرقی، نام خود را در تاریخ استان ثبت کرد.

وی به عنوان نماینده عالی دولت در استان و استاندار بدون شک جایگاه مهم و منحصر به فردی را در حل مسائل و مشکلات استان دارد و آگاهی از مطالبات و انتظارات نمایندگان و گروه‌های مختلف مردم در این راستا موثر خواهد بود.

مردم‌داری و حداکثر بهره گیری از فرصت‌ها نیز برای خدمتگزاری به مردم ضرورتی است که همواره مهم‌ترین مسئولیت همه خدمتگزاران بوده و هست و مسئولانی که به موقع در هنگام تصدی مسئولیت‌ها به این مهم توجه داشته‌اند، نام نیک آنان در هر کوی و برزن بر سر زبان‌ها مانده است.

با توجه به این مسئله که رفع نیازهای هر منطقه نیازمند اطلاع رسانی آن به مسئولان جدید است تا با توجه به این اطلاعات نسبت به مدیریت امور برای پیشرفت پروژه‌ها  و تکمیل آنها اقدام نماید.

تسریع در تکمیل جاده اهر-تبریز مهم‌ترین مطالبات اهری‌ها از استاندار جدید آذربایجان شرقی

جاده غیراستاندارد و باریک «اهر – تبریز» یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادف‌های مرگ‌بار در این محور هستیم تا حدی که این جاده به کابوس اهالی تبدیل‌شده است.

برای همین احداث بزرگراه اهر – تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاه‌راه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی شش شهرستان مشگین شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین است.

درکل راه ارتباطی تبریز با ۱۶ شهر شمال شرق استان از طریق این بزرگراه است که احداث آن همت مسئولان استانی را می‌طلبد و بدون شک باعث توسعه و تحول منطقه می‌شود.

هر چند این جاده محور رفت و آمد ساکنان و فعالان اقتصادی و صنعتی بیش از ۱۵ شهر شمال شرق آذربایجان شرقی محسوب می‌شود اما نبود ظرفیت این جاده برای تحمل چنین بار ترافیکی در کنار مشکلات فنی و ساختاری، آن را به جاده ای مرگبار و مسلخ خیل مسافرانی تبدیل کرده است که روزانه از این محور تردد می کنند و تمام این موارد لزوم اتمام بزرگراه اهر – تبریز را برای کاهش سوانح و خسارات جانی و مالی به وضوح آشکار و ضروری می سازد.

رفع معضل بیکاری جوانان آذربایجانی و به تبع اهری

از جمله مولفه‌های پویایی و توسعه هر منطقه بحث اشتغال است که از بسیاری مهاجرت‌ها (که می‌توان آنها را مهاجرت اجباری نام نهاد)جلوگیری کند و نیروهای تحصیل کرده را به هر شهر جذب کند.

بسیاری از مشکلات آذربایجان شرقی را می‌توان از پیامدهای وجود بیکاری در این استان به شمار آورد، مسائلی همچون وضعیت مهاجر فرستی بسیار شدیدی که دست به گریبان قشر تحصیل کرده استان به پایتخت و شهرهای دیگر شده است.

این پدیده در میان اقشار غیر تحصیل کرده استان آذربایجان شرقی به شدت مشاهده می‌شود که باعث مهاجرت فصلی و کوتاه مدت برخی مردم منطقه به کلانشهری همچون تهران می‌شود، اما از آنجا که مهاجرت قشر تحصیل کرده تقریبا دائمی است، استان آذربایجان شرقی برای همیشه از نعمت وجود این شهروندان که باید آینده استان را رقم بزنند محروم می‌شود، این معضل برای کل شهرهای استان آذربایجان شرقی بسیار شکننده و جبران ناپذیر است.

حاشیه نشینی

مناطق حاشیه نشین هر شهر عموما مناطقی هستند که دارای مسائلی همچون مساکن غیر استاندارد، عدم ارائه خدمات شهری و یا ارائه کمتر آن به این مناطق، عدم جذب مردم این مناطق در اقتصاد رسمی شهر و بسیاری مسائل کالبدی و اجتماعی دیگر، هستند.

حال اگر بر اساس مطالب ذکر شده بخواهیم مناطق حاشیه نشین را مشخص کنیم باید بدانیم که حاشیه نشینی تبریز با دربرگیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، جزو سه استان اول کشور است و باید تدبیر اساسی در این موضوع اندیشیده شود.

توسعه متوازن تمامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی 

بسیاری از تاسیسات شهری شهرهای استان مربوط به سال‌های پیش است و با وجود چند برابر شدن جمعیت شهرستان‌ها، چیزی بر این تاسیسات اضافه نشده است.

کتابخانه، فضای سبز، صنایع مختلف، ورزشگاه و… در اغلب شهرستان‌ها مربوط به چند دهه گذشته بوده و جوابگوی جمعیت شهرستان‌ها نیست. این زیرساخت‌ها، همه لازمه توسعه فرهنگی و اقتصادی مردم یک شهر است که باید به توسعه آنها متناسب با جمعیت شهر پرداخت.

امروزه زیرساخت‌هایی همچون خانه سینما، مراکز تفریح، مراکز علمی و… همه تعیین کننده وضعیت فرهنگی مردم یک شهر در آینده هستند.

برای توسعه اقتصادی شهرستان‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان، نیازی به مگا پروژه‌های دست نیافتنی نیست بلکه می‌توان طرح‌های متناسب با شرایط بومی شهرها را اجرا کرد. طرح‌هایی چون ایجاد صنایع تبدیلی و توسعه کشت‌وصنعت‌ها و نیز سرمایه گذاری در امر جذب توریسم، ایجاد قطب‌های علمی و… همه از برنامه‌هایی هستند که در شهرستان‌ها به خوبی قابل اجرا هستند.

باید تاکید کرد که آذربایجان شرقی فقط تبریز نیست، از شمالی‌ترین نقطه استان در مرز جلفا تا جنوبی ترین نقطه استان در ملکان و محروم ترین شهرستان استان، چاراویماق باید نگاه‌ها متوازن باشد تا همه باهم به سمت توسعه حرکت کنیم و توسعه استان کاریکاتوری نباشد.

انتهای پیام/