به گزارش خبرنگار اهرامروز، شاهپور علایی‌مقدم در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر که با حضور اعضای فراکسیون عشایری مجلس، معاون وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان منطقه ارسباران در مجلس برگزار شد با اشاره به اینکه منطقه ارسباران جزو کانون‌های اصلی عشایری در استان آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: نماینده اهر و هریس از روزهای نخست مجلس یازدهم پیگیر مسائل و مشکلات جامعه عشایری اهر و هریس بوده‌اند و با عملکردی که از وی در مجلس دیده‌ایم حمایت از عشایر و روستائیان را در عمل ثابت کرده‌اند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بر لزوم حفظ جایگاه نماد عشایری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: جامعه عشایری برای اولین‌بار است که در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نماینده دارد و در مجلس یازدهم جامعه عشایری از نظر اختصاص بودجه برای گره‌گشایی از مشکلات عشایر کشور به طور عینی حمایت شدند.

وی با ابراز خرسندی از تصویب قوانین حمایتی از جامعه عشایری در مجلس یازدهم گفت: در قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی قوانین تاثیرگذاری برای حمایت از جامعه عشایری تصویب شده که می‌توان از آنها به عنوان شاهکار قانون‌گذاری یاد کرد؛ این در حالی است که به طور میانگین سالانه ۱۵۶ میلیارد تومان از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده عاید جامعه عشایری جهت ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد.

علایی‌مقدم تصریح کرد: در سال ۹۴ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری ۱۶۲ هزار تن بود و در این دوره با پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی؛ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت در حالی که نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز ۸۸۰ هزار تن است به طوری که ۳۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه هر نفر از جامعه عشایری؛ گوشت قرمز ۱۶ نفر از جمعیت ایرانی را تولید می‌کند، یادآور شد: جامعه عشایری کمترین آسیب به حاکمیت را داشته و بیشترین فایده را دارند و ۳۴ میلیون هکتار مرتع در اختیار دارند.

وی ابراز داشت: پیروز درخواست نماینده اهر و هریس مبنی‌بر آسفالت‌ریزی راه‌های عشایری؛ سهمیه قیر رایگان برای آسفالت‌ریزی راه‌های عشایری شهرستان‌های اهر و هریس را تامین می‌کنیم و از طرفی تمامی هزینه‌ها جهت آب‌رسانی به ۶ قشلاق عشایری فاقد آب شرب شهرستان اهر از طرف سازمان امور عشایر کشور پرداخت می‌شود.

علایی‌مقدم از نبود ردیف اعتبار برای بازسازی، بهسازی و نگهداری ۶۶۰۰۰ کیلومتر راه عشایری در لایحه بودجه خبر داد، بیان کرد: نگهداری و بازسازی ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور با وجود نبود ردیف بودجه برای سازمان امور عشایر بسیار سخت است، لذا انتظار می‌رود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ردیف بودجه جهت نگهداری و بازسازی راه‌های عشایری ما را حمایت کنند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران همچنین از توزیع ۲۰۰۰۰ پنل خورشیدی در بین خانوارهای عشایری در کشور خبر داد، گفت: با مشارکت وزارت نیرو به منظور تامین انرژی آلاچیق و چادرهای عشایری؛ ۲۰ هزار پنل خورشیدی از خردادماه سال‌جاری در بین خانوارهای عشایری توزیع می‌شود که از این تعداد ۵۰۰ پنل خورشیدی به استان آذربایجان شرقی اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در شهرستان اهر اختصاص می‌دهیم، افزود: تسهیلات پنج ساله با سود بانکی ۵ درصد برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز به شهرستان اهر اختصاص می‌دهیم.

علایی‌مقدم از پرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی شیر به لبنیات در شهرستان اهر خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری اگر علاقه‌مند به ایجاد صنایع تبدیلی شیر به لبنیات در شهرستان اهر باشد؛ بدون شرط تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه سالانه ۵۵۰ هزار تن کنسانتره دامی در بین عشایر کشور توزیع می‌شود، یادآور شد: تسهیلات حمایتی برای ایجاد کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره دامی عشایر منطقه ارسباران در شهرستان اهر را به درخواست نماینده اهر و هریس پرداخت می‌کنیم و توصیه می‌کنم تا برای ایجاد این کارخانه از شرکت تعاونی عشایری آذربایجان شرقی مشورت گرفته شود.

وی با ذکر اینکه ۹۰ درصد دانش‌آموزان جامعه عشایری وارد مدرسه می‌شوند ولی تنها ۲۲ درصد موفق به ادامه تحصیل و فارغ‌التحصیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه عمده دانش‌آموزان عشایری به دلیل کوچ از تحصیل بازمی‌مانند؛ به همین منظور برای حمایت از تحصیل دختران عشایری، هزینه ۱۰۰۰ دانش‌آموز دختر عشایر از سوی سازمان امور عشایری کشور تامین می‌شود.