به گزارش اهرامروز، روزنامه توریسم نوشت: قلعه بابک در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر، با چشم اندازی از جنگل‌های منطقه ارسباران در کنار شعبه‌ای از رود بزرگ «قره سو» و در ۳ کیلومتری جنوب غربی کلیبر قرار دارد. اطراف این قلعه را از هر طرف دره‌های عمیقی فرا گرفته است و تنها راه ورودی آن، راهی باریک و در اصطلاح، «بُزرو» است. مسافت کلیبر تا قلعه، با این که بسیار نزدیک است، اما بسیار صعب‌العبور و دشوار است و هنگام عبور می‌بایست از گردنه‌ها و کتل‌ها گذر کرد تا پس از چند ساعت کوه‌پیمایی، خود را به پای باروهای استوار قلعه‌ای رساند که عظمت‌ آن از فراز ستیغ دره‌ها و کوه‌ها به رخ کشیده می‌شود.

بر فراز قلعه بابک: بابک، قلعه‌ای است که به قلعه بابک خرم دین سردار بزرگ ایرانی معروف است. سرداری که برای مبارزه با استیلای خلافت فاسد بغداد بر سرزمین ایران، به جنگ با آن پرداخت و بنابر روایات تاریخی، این قلعه را برای مبارزه انتخاب کرد.
در همین قلعه بود که بابک خرم‌دین و یارانش به مدت ۲۲ سال، سپاه عرب را که به قصد محاصره و سرکوب جنبش بابک به این نقطه لشکرکشی کرده بودند، در کوه‌ها و کتل‌ها سرگردان و با شبیخون‌های خود آنها را از دم تیغ گذراند و به عقب‌نشینی وادارشان کرد.

قبل از رسیدن به دروازه قلعه و ورود به بنای مستحکم دژ، باید از معبر دالان مانندی عبور کرد که از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور یک‌ نفر را دارد. از همین نقطه است که ابهت این قلعه رفیع و موقعیت خیره کننده آن، بیننده را به اعجاب وا می‌دارد.

برای رسیدن به قلعه، باید از گذرگاهی باریک عبور کرد تا به مدخل ورودی قلعه رسید؛ مسیری صعب العبور که مشرف به دره‌ای است با جنگل‌های تنگ و به هم پیچیده که به صورت تیغه و دیواره تا قعر دره ادامه دارد.
در تکیه‌گاه‌های طبیعی این دیواره‌ها و در چهار جهت، چهار جایگاه برای دیده‌بان‌ها به صورت نیمه استوانه ساخته شده است. اینها مقر سربازانی بوده است که هر جنبنده‌ای را تا کیلومترها دورتر، از فراز دره‌ها و کوهپایه‌ها زیر نظر می‌گرفتند.

نشانه‌ای از نبوغ ایرانیان: از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره تراش و روش چفت و بست سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ و خاک، می‌توان به یقین اذعان داشت که این قلعه در روزگار اشکانیان و بخصوص ساسانیان ساخته شده است. به لحاظ سوق الجیشی، موقعیت استقرار بنای قلعه بر فراز قله، به گونه‌ای است که بیست نفر سپاهی قادر بوده‌اند هجوم یک سپاه چند هزار نفری را مانع شوند و تلفاتی هم نداشته باشند، چرا که تیر و کمان و اسلحه معمول آن زمان، به سربازان و مستحفظانی که در بلندی‌ها موضع می‌گرفتند، به جهت بُعد مسافت، کارگر نمی‌افتاده است. موقعیت مستحکم قلعه، چنان اعجاب انگیز است که از نبوغ نظامی و آگاهی کامل بنیانگذاران آن حکایت می‌کند و هنوز هم پس از سپری شدن قرون متمادی، ذره‌ای از ابهت چشمگیر و شکوه روحنواز قلعه کاسته نشده است.

زیستگاه جانوران کمیاب: این منطقه زیبای کوهستانی، زیستگاهی ارزشمند برای گونه‌های کمیاب جانوری است. این درحالی است که منطقه ارسباران واقع در حاشیه جنوبی رودخانه مرزی ارس، در سال ۱۳۵۵ به دلیل برخورداری از زیست‌ بوم‌های گوناگون، ارزش بیولوژیک بسیار بالا و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد، به عنوان ذخیره‌گاه زیست ‌کره شناخته شد. علاوه بر این، مساحتی حدود ۲۹۰۰ کیلومتر مربع از دامنه‌های جنگلی آن به عنوان منطقه رویشی ارسباران با جنگل‌های نیمه‌مرطوب، نشانه‌گذاری و تحت حفاظت است. پوشش جنگلی این رویشگاه در گذشته‌ای نه‌چندان دور از وسعت بیشتری برخوردار بود. وجود ۱۰۷۲ گونه علفی و ۹۷ گونه چوبی در این منطقه‌ کوچک، نشانه تنوع زیستی گیاهی بسیار زیاد آن است.

مسیر دسترسی: برای رفتن به قلعه بابک، باید از تبریز به شهرستان اهر رفت و از آنجا جاده کلیبر را در پیش گرفت. قلعه بابک در ۳ کیلومتری کلیبر قرار دارد.