به گزارش خبرنگار اهرامروز، سید عباس صالحی در نشستی با اهالی فرهنگ و هنر منطقه ارسباران با بیان اینکه بزرگان منطقه قره داغ فخر ایران و جهان هستند اظهار کرد: گفت‌وگوها و شناخت از فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور کافی نیست چون ایران فقط تهران نیست و گاه گفت‌وگوهایی نیز با مراکز استان‌ها وجود دارد اما باز این هم کافی نبوده و نیست چون ایران فقط سی و سه مرکز استان‌هم نیست.

وی با اشاره به اینکه توجه به خلاقیت‌های رو به گسترش استان‌ها و شهرستان‌ها از رویکردهای اصلی وزارت ارشاد است، افزود: با این نگاه و رویکردی که ایران فقط تهران نیست و با همراهی و کمک اصحاب فرهنگ و هنر استان‌ها و شهرستان‌ها امیدواریم رویکردها و سیاست‌هایمان محقق شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: گر چه وزارت ارشاد منابع اندکی دارد ولی امیدواریم با این منابع اندک استان‌ها و شهرستان‌ها رویکرد جدی‌تری پیدا کند و با همین بودجه اندک معتقدیم که باید در استان‌ها و شهرستان‌ها هزینه شود و از طرفی هم سعی داریم تا بودجه معاونت‌ها هر چند کم آن را نیز به استان‌ها و شهرستان‌ها معطوف کنیم.

صالحی با اشاره به آغاز رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” گفت: ما به مناسبت آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ چندین رویداد فرهنگی و هنری را از پایتخت به تبریز منتقل کردیم چرا که اعتقاد داریم استان‌های کشور می‌تواند به مرکز رویدادهای ملی و بین‌المللی تبدیل شود و از نگاهی هم با انتقال این رویدادها زمینه‌ای می‌سازیم تا خلاقیت‌های استانی ارتقاء پیدا کند.

وی بر لزوم تبدیل مراکز استان‌ها با همراهی شهرستان‌ها به قطب‌های فرهنگی و هنری تأکید کرد، افزود: اینکه همه استان‌ها در تمامی حوزه‌ها همه‌کاره باشند و در همه‌ حوزه‌ها ضعیف و یا متوسط باشند اصلاً خوب نیست، باید به‌گونه‌ای حرکت و برنامه‌ریزی کنیم تا قطب‌های فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها و زیرشاخه‌های آن‌ها یعنی شهرستان‌ها شکل گیرد تا از این طریق زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها به‌مرور زمان ایجاد شود.

وزیر ارشاد با بیان این‌ که با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی منابع انسانی فرهنگ و هنر موجب شناسایی دقیق‌تر خلاقان استانی می‌شود، گفت: توجه به تکریم مفاخر استان‌ها به‌طوری جدی در برنامه رویکرد استانی مورد توجه است و این‌که نگاه مراکز استان‌ها نسبت به موضوع باید به سمت شهرستان‌ها حرکت کند و استان‌هایی که به‌مرور صاحب زیرساخت‌هایی شده‌اند و اکنون باید به‌طوری برنامه‌ریزی کنیم تا شهرستان‌ها نیز یک منبع پرشور برای جهش فرهنگی و هنری شوند.

صالحی با ذکر اینکه وزارت ارشاد از دوره قبل به بیمه بدهی ده‌ها هزار میلیاردی داشت، گفت: علی‌رغم بدهی کلان این وزارتخانه که موجب شده بود تا ورود بیمه در پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم متوقف شود و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که ما در سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار بیمه‌ شده داشتیم و اکنون این رقم به ۳۶ هزار نفر رسیده و حرکت ما به سمتی است که حداکثر هنرمندان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ و آیین‌های بومی، هنجارها و رفتارها در حال از بین رفتن است، فرهنگ ایران با تنوع قومی، جغرافیایی اگر نگوییم باز هم بخشی از این آیین‌های بومی دارد از بین می‌رود ولی هم گردآوری و توسعه این آیین‌ها می‌تواند اهمیت داشته باشد که تقویت همین آیین‌ها و سنت‌های اقوام یکی از برنامه‌های مهم بنده است.

وزیر ارشاد با تأکید بر این‌که اگر استانی و یا منطقه‌ای بخواهد در تمامی حوزه‌ها سرآمد باشد غیرممکن بوده و در واقع آرمان‌گرایی است، یادآور شد: فرهنگ و هنر بر اساس آنچه که تأکید داریم باید به جای دولتی بودن بیشتر مردمی باشد و مردمی‌تر شود.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که وزارت ارشاد همانند سایر وزارتخانه‌ها پروژه‌های ملی نیمه‌تمام دارد این وزارتخانه قادر به افزایش پروژه‌های ملی نیست، آن‌قدر پروژه ملی نیمه‌تمام داریم که بخواهیم یک پروژه جدید به آن اضافه کنیم امکان ندارد و اگر قرار است پروژه‌ای در استانی آغاز شود و انتظار تخصیص اعتبار از مرکز داشته باشیم مقدور نیست و باید از طریق استانی صورت گیرد.

انتهای پیام /