به گزارش اهرامروز، علی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هرگونه تفکیک، قطعه بندی باغ و مزرعه و توسعه باغات جدید به منظور بالا بردن ارزش افزوده ملک و فروش به بنگاه‌های معاملات املاک و سایرین غیر قانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی‌های مورد انتظار و هم‌چنین تعاریف الگوی کشت در هر منطقه که قبلا از طریق اطلاعیه‌های فنی به اطلاع بهره برداران رسیده است، توصیه می‌شود کشاورزان و باغداران شهرستان اهر ضمن برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب، از کشت و توسعه محصولات چندساله و پرمصرف نظیر یونجه، لوبیا و … خودداری کنند.

وی گفت: با توجه به ممنوعیت کشت و توسعه محصولات چند ساله و پرمصرف آب در حوزه کشاورزی اهر هرگونه خسارت ناشی از کم آبی بر عهده شخص، تشکل یا خاطی خواهد بود و مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت و در این راستا نیز کارشناسان جهاد کشاورزی در جهت راهنمایی و ترویج الگوی بهینه کشت آماده هستند.

نجفی در ادامه به قوانین سخت تفکیک اراضی کشاورزی و باغی نیز اشاره کرد و افزود: تفکیک و افراز اراضی کشاورزی فقط با شرایط خاص و با توجه به وضعیت موجود زمین و بررسی‌های تخصصی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره امور اراضی انجام می‌شود، امکان پذیر است و آن هم در شرایطی تفکیک و افراز اراضی کشاورزی امکان پذیر است؛ بر اساس ماده دو آیین نامه اجرایی قانون، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی باید مشمول حد نصاب‌های فنی و اقتصادی مندرج در این قانون باشد و اگر از حد نصاب‌های یاد شده کمتر باشد تفکیک و افراز ممنوع است.

وی ادامه داد: بر این اساس طبق قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی و برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پیشگیری از تغییر کاربری، خرد شدن و سوداگری در این گونه اراضی به شدت با متخلفان و سوداگران برخورد خواهد شد.

وی گفت: گودبرداری، برداشت یا افزایش شن و ماسه، استقرار کانکس و آلاچیق، دیوارکشی، رها کردن پساب واحدهای صنعتی، فاضلاب‌های شهری، ضایعات کارخانجات، استخرهای ذخیره آب غیر کشاورزی، محوطه سازی (شامل سنگفرش و آسفالت کاری، جدول گذاری، سنگ ریزی و موارد مشابه)، ایجاد سکونتگاه‌های دائم و موقت، انتقال و تغییر حقابه اراضی زراعی و باغات به سایر اراضی و فعالیت‌های غیر کشاورزی، سوزاندن، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات به هر طریق ممکن و … بدون اخذ مجوز از مدیریت و سازمان جهاد کشاورزی شهرستان و استان در اراضی زراعی و باغ‌ها از مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز تلقی شده و جرم و دارای مجازات است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر از عموم کشاورزان، باغداران و شهروندان خواست به منظور حفظ تداوم تولید و تامین امنیت غذایی جامعه هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز و تخلفات را از طریق تماس با اداره امور اراضی و یا مراجعه حضوری و یا تماس با سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند.

انتهای پیام