به گزارش اهرامروز، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی به سخنان وزیر آموزش و پرورش در خصوص عدم آموزش به زبان مادری در مدارس واکنش نشان داد؛

 

“بسم الله الرحمن الرحیم”

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ

 

اخیراً وزیر محترم آموزش و پرورش طی سخنانی بر لزوم عدم آموزش به زبان مادری تاکید کرده و آموزش به زبان مادری را خطرناک دانسته اند.
در این خصوص چند نکته را لازم دانستم متذکر شوم:

۱- جناب آقای وزیر ، آموزش به زبان مادری طبق اصل ۱۵ قانون اساسی جزو حقوق مسلم همه مردم ایران است. .
قانون اساسی میثاق نامه ملت ایران با اهداف بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام راحل، و حاصل ایثارگری و از جان گذشتگی هزاران هزار جوان رشید این مرز و بوم است. ما به اعتبار این قانون اساسی امروز در جایگاه وزیر و نماینده قرار گرفته ایم و با عدم اعتقادمان به قانون اساسی، تنها اعتبار خودمان را زیر سوال می برد.

۲-علاوه بر تاکید متون اسلامی و قانون اساسی بر آموزش به زبان مادری، تمام بزرگان و صاحب نظران علوم آموزشی و تربیتی، آموزش به زبان مادری را کاراترین و مناسب ترین راه برای آموزش کودکان دانسته و برآن تاکید نموده اند. حتما در اطرافیان آقای وزیر کسانی پیدا می شوند که این مهم را به ایشان گوش زد کنند، البته اگر واقعا نیت‌مان ارتقا سطح آموزش باشد و رضایت پروردگار.

۳- ایران سرزمینی است که در آن اقوام مختلف سالیان سال با مسالمت و همزیستی کنار هم زندگی کرده اند و ترک و عرب، کرد و بلوچ، لر وترکمن، همه و همه مرزهای این مملکت را پاس داشته اند.در این میان ترکها که قسمت اعظم ساکنان ایران را تشکیل می دهند، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند.
این جایگاه هم به لحاظ قدمت تاریخی، هم به لحاظ قدرت کلامی و دستوری زبان ترکی و هم به لحاظ مجاهدت ها و جانبازی های ترکان در طول اعصار برای این مرز و بوم، بدست آمده است.
در شرایطی که خواسته مردم آذربایجان از ریاست محترم جمهور و سایر مقامات، تدریس زبان مادری بصورت رسمی در مدارس استان های ترک نشین و تاسیس فرهنگستان زبان تورکی می باشد، به زبان آوردن چنین سخنانی از طرف یکی از اعضای کابینه دولت تاسف بار و غیر قابل تحمل است.

۴- با توجه به شرایط حساس منطقه و هجمه معاندان و دشمنان به سرزمین مان و در شرایطی که بیشتر از هر زمان دیگر به همدلی و اتحاد ملی نیاز داریم و بارها مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام بر عدم دامن زدن به اختلافات قومی، زبانی و مذهبی تاکید نموده و همبستگی همه ی ملت ایران را خواستار شده اند ؛ طرح چنین مسایلی حتی اگر ناآگاهانه هم باشد، آب به آسیاب دشمن ریختن و حرکت در جهت اهداف تفرقه افکنانه دشمنان نظام می باشد.

۵- حافظه تاریخ آخرین شخصی را که از تنوع قومی- زبانی در کشور وحشت داشت و با شعار (( یک مملکت ، یک زبان)) سعی در از بین بردن زبان اقوام غیر فارس داشته و با ممنوع اعلام کردن صحبت به زبان غیر فارس و جریمه کردن کودکانی که به زبان مادری شان حرف می زدند، اهتمام به از بین بردن هویت اقوام را داشت، فراموش نخواهد کرد. همچنین تاریخ جواب دندان شکن دلیر مردان آذربایجان را به بازماندگان و همفکران آن شخص را همواره به یاد خواهد آورد.

در پایان ضمن تاکید بر بصیرت بیشتر و حفظ همدلی و همبستگی، از وزیر محترم آموزش و پرورش انتظار می رود دقت بیشتری در این زمینه لحاظ نموده و در صورت صدور چنین دستوری سریعا اقدام به لغو آن نماید.

و سخن خود را به بیتی از شاعر بزرگ آذربایجان هوشنگ جعفری به پایان می رسانم:
« بیز مسلمان باجی قارداش ، کؤکوموز بیردی بیزیم
هامی میز بیر آغاجین میوه سی ییک »