به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در جشن برداشت گلرنگ در شهرستان اهر با اشاره به اینکه دولت در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور در جهت توسعه پایدار و حفظ توسعه پایدار اقدام به اصلاح الگوی کشت در مقابله با خشک‌سالی کرده است، اظهار داشت: با توجه به تداوم خشک‌سالی‌ها در کشور و حتی شهرستان اهر در هر شرایطی می‌بایست با اصلاح الگوی کشت و بهره‌وری از منابع آبی در حوزه کشاورزی با خشک‌سالی مقابله کنیم.

وی افزود: در سال ۸۰ سرانه آب برای هر ایرانی ۱۸۰۰ مترمکعب بود و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان در سال ۱۴۰۰ جمعیت ایران به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد و اگر میزان مصرفی آب به روال فعلی ادامه یابد سرانه آب برای هر ایرانی تا ۳ سال آینده به یک هزار مترمکعب کاهش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با ذکر اینکه در شهرستان اهر بیش از ۷۰۰۰ هکتار اراضی باغی داریم که در آن تنها ۶۵۰۰ هکتار از باغات به سیستم آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده است، گفت: راندمان آب در کشور به‌طور متوسط ۳۲ میلی‌متر است ولی حقیقتاً لازم بود تا راندمان آبی را به بیش از ۷۰ میلی‌متر می‌رساندیم اما در سیستم آبیاری تحت‌فشار راندمان آب بالای ۹۵ درصد است.

اسدی اضافه کرد: کشت کلزا در شهرستان اهر به لحاظ این‌که سریعاً دچار سرمازدگی می‌شود می‌بایست هر جایی که کشت می‌شود آب داشته باشیم و دولت برای اینکه مقابله با بحران کم‌آبی و مواد اولیه روغن تأمین شود کشت کلزا را به‌تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ کرده است اما در اهر محدودیت منابع آبی داریم و کشت کلزا با مشکلاتی مواجه بوده اما بنا به توصیه کارشناسان توسعه کشت گلرنگ در اهر مناسب‌ترین الگوی کشت است.

وی از کشت گلرنگ در وسعت ۴۰ هکتاری در شهرستان اهر خبر داد، گفت: ریشه محول گلرنگ از عمق سه متری خاک نیز می‌تواند آب تغذیه کند و در حالی که این محصول مربوط مناطق گرمسیری است اما در کشور از سال‌های گذشته رواج یافته و هر سال نسبت به سال دیگر کشت گلرنگ گسترده‌تر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اصلاح الگوی کشت، کشت کلزا بیشتر مطرح است اما به لحاظ شرایط و موقعیت منطقه‌ای اصولی‌ترین و مناسب‌ترین راه برای اصلاح الگوی کشت و مقابله با خشک‌سالی و کم‌آبی کشت گلرنگ به‌جای کلزا پیشنهاد و جایگزین می‌شود.

اسدی بابیان اینکه ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم از هر هکتار گلرنگ در شهرستان اهر برداشت می‌شود، گفت: گلرنگ همانند محصول استراتژیک گندم خرید تضمینی دارد و دولت برای هر کیلو گلرنگ ۲۸۰۰ تومان هزینه پرداخت می‌کند و اگر با قیمت گندم مقایسه کنیم درآمد حاصله گلرنگ دو برابر گندم است.

وی ابراز داشت: هر یک عدد سیب‌درختی ۱۰۰ گرمی نیاز به ۷۰ لیتر آب دارد و برای اینکه یک کیلوگرم گندم تولید شود ۱۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود هرچند نعمت خداوندی شامل گندم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با تأکید بر اینکه زعفران در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی با کمترین آب نیز کشت می‌شود، افزود: در حال حاضر زعفران در ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی اهر کشت می‌شود و نسبت به کم‌آبی مقاوم است و از طرفی هم کاشت یک‌بار پیازچه زعفران تا ۱۵ سال آینده می‌توان بهره‌وری کرد و در هر هکتار ۸ الی ۱۲ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

انتهای پیام/