به گزارش خبرنگار اهرامروز، این مراسم که از سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان در دوم اردیبهشت برگزار می شود، امسال به نکوداشت اولین امام جمعه شهرستان اهر، عالم مجاهد و انقلابی، ابوالشهید آیت الله سید محمد صادق آل محمد اختصاص داده شده بود.


این عالم فرزانه در سال ۱۳۰۵ ش در شهر اهر متولد شده و تحصیلات حوزوی خود را در شهرهای اهر، تبریز، قم و نجف گذرانده و سپس در زادگاه خویش به اقامه نماز و برگزاری جلسات تفسیر، علوم قرآنی و تشکیل انجمن های مذهبی و خیریه اقدام نمود. معظم له از دهه ۳۰ شمسی به فعالیت های مبارزاتی ضد رژیم پهلوی آغاز کرده و همیشه از سوی ساواک مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفته بود. محوریت حرکت های انقلابی در دهه ۵۰ شمسی با این شخصیت برجسته و مبارز بود. با پیروزی انقلاب اسلامی، معظم له از سوی حضرت امام خمینی به امامت جمعه شهرستان اهر منصوب گشت. همچنین مسئولیت کمیته امداد، بنیاد شهید اهر و کمیته انقلاب اسلامی اهر و شهرستان های همجوار برعهده ایشان محول گردید. بصیرت، هوشمندی، لحظه شناسی و عمل به هنگام از ویژگی های برجسته این عالم مجاهد و خستگی ناپذیر بود.
حضرت آیت الله آل محمد بعد از سه دهه مجاهدت و فعالیت های انقلابی، در تیرماه ۱۳۶۴ دعوت حق را لبیک گفت وبه دیار باقی شتافت.


در مراسم روز شهرستان دوم اردیبهشت امسال با سخنرانی حضرت آیت الله حاج شیخ جواد حاجی زاده – امام جمعه شهرستان اهر – و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علینقی آل محمد، از مقام علمی و فعالیت های انقلابی آن عالم مجاهد قدردانی شده و از سه جلد کتاب شرح حیات طیبه معظم له رونمایی گردید. کتاب «اسوه شجاعت» به قلم فرزند آن عالم فرزانه در ۹ جلد در حال تدوین است که تا حال از چهار جلد آن رونمایی شده است.

در این مراسم اعلام شد، در راستای استمرار این سنت حسنه و نکوداشت علمای مجاهد و فاضل شهرستان اهر در مراسم روز شهرستان، شایسته است از سوی شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر در سال های آتی از مقام علمی و فقهی حضرات آیات: سید جعفر بنی هاشم، شیخ جعفر اجتهادی، حاج شیخ حسین برقی، حاج شیخ عبدالعلی آخوندی، حاج میرزا یداله دهقان و … تجلیل به عمل آید.

گروه سرود و تواشیح نوای بهشت انتظار در این مراسم به میمنت روز مسعود نیمه شعبان، سرودی اجرا کرده و موجب مسرت شرکت کنندگان در مراسم شدند.

به قلم نویسنده و پژوهشگر برجسته شهرستان اهر؛ استاد حسین دوستی